Firmy šetria na nákladoch za poštu. Niektoré z nich preto už spolupracujú s alternatívnymi firmami a objednávajú si od nich tlač alebo doručovanie.
BRATISLAVA. Ešte v marci si Slovenská pošta naordinovala ozdravnú kúru. Plánovala zoškrtať svoje náklady a mať po stratových rokoch vyrovnaný rozpočet.
Jej cieľ však môže narušiť odchod niekoľkých kľúčových klientov.
Služby alternatívneho doručovateľa, firmy Cromwell, totiž začali už začiatkom roka využívať Slovenská sporiteľňa a Sberbank.
Od júla nahradil Cromwell poštu pri tlači, obálkovaní a distribúcii zásielok pre ČSOB banku.
Táto banka upozornila na nový spôsob doručovania klientov na výpise.
Prečítajte si tiež:
Šumienky v horúčavách na pošte skončili, prídu lístky
Úspory v tisícoch eur
Aké má plány
Slovenská pošta
- vlani sa jej podarilo znížiť stratu na 2,7 mil. eur, v roku 2011 bola vo výške 9,1 mil. eur,
- tento rok si naplánovala vyrovnané hospodárenie,
- nemá v pláne prepúšťať ľudí, do konca roka bude zamestnávať 14 174 ľudí.
„Od začiatku roku 2012 sa liberalizoval trh poštových služieb, rozhodli sme sa na to reagovať a vyhlásili sme výberové konanie,“ vraví hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.
Banka tvrdí, že zmenila operátora najmä pre úspory. Podľa našich informácií sa v prípade banky môžu pohybovať od 10 do 15 percent pôvodných nákladov, ide teda o desaťtisíce eur ročne.
„Od januára sme vymenili Slovenskú poštu ako doručovateľa výpisov klientom najmä pre nižšie náklady,“ povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Denná pošta ústredia a pobočiek podľa neho ostala pošte.
Sberbank výmenu doručovateľa nechcela komentovať. „Výberové konania a informácie o nich sú obchodnou záležitosťou banky,“ povedala hovorkyňa Ľubomíra Chmelová.
Alternatívni operátori nemajú vybudované také siete, ktorými by mohli konkurovať pošte. Sústreďujú sa najmä na mestá, obsluhu stratových oblastí prenechajú Slovenskej pošte.
Tá musí v rámci univerzálnej služby prevádzkovať pobočky a doručovať aj na miesta, kam sa to neoplatí.
Pre alternatívne firmy sú najatraktívnejšie bankové výpisy z účtov či faktúry od telekomunikačných operátorov. „Začínali sme letákmi do schránky, neskôr prišli faktúry.
Potom sme začali s bankami, kde sme museli zabezpečiť citlivosť dát,“ hovorí Peter Ďurana z Cromwellu. Z telekomunikačných operátorov získali podľa neho od Slovenskej pošty začiatkom roka aj firmu Telefónica.
Straty si uvedomuje
Pošta nemá istotu, že od nej neodídu aj ďalšie banky.
„Každoročne monitorujeme ponuku a preverujeme možnosti. Banka pri výbere dodávateľa zvažuje aj cenové podmienky,“ tvrdí UniCredit Bank. Situáciu monitorujú aj Tatra banka či VÚB.
Poštová banka spolupracuje podľa webovej stránky aj s firmou Cromwell, ktorej šéfujú exmanažéri Poštovej banky.
Prečo banka potrebuje aj Cromwell, nevysvetlila.
Problém strát si pošta uvedomuje. „Konkurencia môže znížiť cenu pod náklady. Poštu by v takomto prípade prešetroval Protimonopolný úrad, keďže ceny pošty sú regulované,“ dodala hovorkyňa pošty Stanislava Pondelová.
Nový model pre firmy
Banky, ale aj iní firemní klienti často využívajú kombinovaný model. Časť služieb nechajú pošte, ďalšiu časť zveria alternatívnemu operátorovi.
Funguje tak aj UPC. Podľa jej hovorcu Jaroslava Kolára chce firma kombinovať kvalitu, ale aj efektívnosť služieb alternatívnych operátorov.
Medzi nich patrí aj firma Tatra Billing, ktorá sa odčlenila od materskej Tatra banky. Medzi klientov firmy patria poisťovňa Dôvera, Slovnaft, Kaufland alebo poisťovňa Aegon.
Začiatkom roka skončila s distribúciou a podľa vedúceho obchodného oddelenia Dušana Paulínyho sa zamerala len na jadro biznisu – tlač a obálkovanie.