BRATISLAVA. Viete, ako sa volá obľúbené letné ovocie s hladkou zelenou šupou a červenou dužinou? Ak ste presvedčení o tom, že ide o melón, mýlite sa.
„Keď sa pridržiavame odborného názvoslovia, tak to označujeme ako dyňa červená,“ vysvetľuje Silvia Kubalová, botanička z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Názov melón patrí podľa nej len menším plodom so žltou až oranžovou dužinou a drsnou kožou – teda melónom cukrovým a ich varietam.
Odborne sa preň niekedy používa aj latinské označenie cucumis – teda uhorka. „To by sa však medzi ľuďmi asi neujalo, preto je lepšie používať názov melón cukrový,“ dodáva.
Ich zaradenie nie je jasné
Čo je čo
Melóny a dyne
Dyňa červená (Citrullus lanatus): hladký povrch (bez korku), dužina je červená, semená hnedé až čierne. Melón cukrový (Mello sativa, Cucumis mello): drsný povrch s korkom, dužina je žltá, oranžová až zelená, semená žlté až svetlohnedé. Oba patria do čeľade tekvicovité (Cucurbitaceae). Špeciálny právny predpis o vystavovaní a uchovávaní ovocia a zeleniny u nás nie je. Pri správnom skladovaní treba kontrolovať teplotu, vlhkosť skladu a zabezpečiť vetranie.
Zdroj: Zoznam nižších a vyšších rastlín Slovenska, ŠVPS
Sporné je nielen to, ako v ktorej lokalite plody s červenou a žltou dužinou nazývajú, ale aj to, či ide o ovocie. Zeleninári a záhradkári ich totiž radia k zelenine.
„Sú to druhy plodovej zeleniny z čeľade tekvicovitých,“ hovorí riaditeľ Slovenskej zeleninárskej únie Oliver Šiatkovský.
S týmto zaradením však nesúhlasí Pavol Eliáš z Fakulty agrobiológie a potravinových zdrojov Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre.
„Za ovocie považujeme také plodiny, z ktorých konzumujeme plody - teda melón aj dyňa sú ovocie,“ tvrdí.
Zelenina je podľa neho rastlina, z ktorej konzumujeme iné časti – teda koreň, listy, stonky či semená.
Kubalová sa stretla so zaradením melónu aj dyne medzi zeleninu pre príbuznosť s tekvicami a uhorkami hlavne v odborných záhradkárskych časopisoch.
„Ľudia ich aj tak vždy budú považovať za ovocie, lebo sú sladké,“ myslí si. Bežne sa totiž orientujú v plodoch podľa obsahu cukru – teda, čo je sladké je ovocie, čo slané zelenina, dodáva.
Známe aj botanické mená
Melóny a dyne sa aj na pultoch označujú rôzne. Od melónu červeného, vodového a žltého až po červené dyne a žlté dynky.
Ako žltý a červený melón ich predáva Vojtech Both v stánku s ovocím a zeleninou pred obchodným domom My v centre Bratislavy. Správne názvy pritom pozná.
„Označujem to ako melón, lebo ľudia to tak poznajú. Väčšina by sa čudovala, keby som napísal dyňa,“ hovorí. Zákazník, čo si pýta dyňu, sa podľa neho nájde raz za dva týždne.
Podobne je to aj v reťazci Tesco. „Snažíme sa používať označenia, na ktoré je zákazník zvyknutý. To platí aj pri melónoch a dyniach,“ hovorí za Tesco Tomáš Ferenčák.
Reťazce Billa a Lidl používajú botanické názvy – teda dyňa červená a melón cukrový, či jeho variety, ako napríklad galia.
„Ovocie a zelenina sa musia označovať takými názvami, aby spotrebiteľ nebol uvedený do omylu,“ vysvetľuje hovorkyňa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Pavlína Komarová. Dôležité teda je, aby ich označenie bolo zrozumiteľné pre ľudí, povolené preto sú aj neodborné názvy.
Na pultoch sú s ovocím
V predajniach sú dyne aj melóny zvyčajne s ovocím. Tak je to napríklad v Kauflande. „Zákazník hľadá melón aj dyňu automaticky v oddelení ovocia, ako je zvyknutý,“ hovorí za reťazec Erika Turčeková Pfundtnerová.
Rovnako je to aj v Bille. O umiestnení ovocia a zeleniny na jej pultoch rozhoduje podľa marketingovej manažérky Martiny Kovacsovej predajnosť, farebné rozlíšenie a sezónnosť. „Vždy sa snažíme nerozmiestňovať dva druhy s rovnakou farbou vedľa seba, ale farby striedať,“ hovorí.
Spoločné oddelenie pre ovocie a zeleninu má Tesco – tovar v ňom rozdeľuje napríklad podľa nárokov na chladenie. Lidl má podľa hovorcu Tomáša Bezáka ovocie a zeleninu v jednej uličke. Oba druhy radí k zelenine - ak sú niekde inak, je to pre špecifické nároky na priestor.
Požiadavky na umiestnenie ovocia a zeleniny nerieši podľa Komarovej žiadny predpis. „Tovar musí byť vystavovaný v predajni tak, aby nedochádzalo k vzájomnému ovplyvňovaniu či znehodnocovaniu tovarov,“ hovorí.