V decembri môžu pribudnúť vlaky. Platí to tam, kde cestuje dostatok ľudí. Štát má doplatiť 2,6 milióna eur.
BRATISLAVA. Na zvýšenie objemu osobnej železničnej dopravy v budúcom roku o 480tisíc vlakových kilometrov treba z rozpočtu štátu navyše 2,6 milióna eur. Štát by mal zaplatiť len časť variabilných nákladov a zvyšok uhradí Železničná spoločnosť Slovensko, v rámci vnútorných opatrení a šetrenia. Podľa štátneho vlakového osobného prepravcu je to kompromis na základe predbežnej dohody s ministerstvom dopravy v snahe minimalizovať finančné výdavky štátu.
"Zatiaľ čo štát bežne hradí približne 6,70 eura na vlakokilometer, pre navýšené kilometre to bude len 5,18 eura za vlakokilometer. Navýšenie objemu dopravy tak predstavuje potrebu zvýšenia úhrady štátu o 2,6 mil. eur," potvrdila v riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.
Financovanie plánovaných vyšších výkonov železničnej spoločnosti v novom grafikone vlakovej dopravy, ktorý začne platiť v decembri, sa rieši v rámci prípravy štátneho rozpočtu na budúci rok. Predbežné rokovania sa už uskutočnili, pričom ministerstvo dopravy komunikuje s rezortom financií. "Krytie zvýšených nákladov si budeme uplatňovať pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2014. O konkrétnom zvýšení platby je pred skončením rokovaní zatiaľ predčasné hovoriť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Železničná spoločnosť si bude uplatňovať celkovú sumu ekonomicky oprávnených nákladov podľa dohody vrátane navýšenia. Štát však môže časť nepokrytých nákladov vyrovnať neskôr, a to do dvoch rokov. "Ak dotácia nebude navýšená, bude vznikať, resp. sa navršovať strata železničnej spoločnosti, ktorú musí akcionár vysporiadať," informovala Morháčová.
Železničná spoločnosť Slovensko pri zvýšení výkonov na 29,6 mil. vlakokilometrov bude na prevádzku osobnej dopravy vo verejnom záujme v roku 2014 potrebovať od štátu približne 200 milióniv eur. Vlaky IC, ktoré jazdia bez podpory štátu, majú o rok, podobne ako v tomto roku, najazdiť 1,2 milióna vlakokilometrov.
"Výkony budú navýšené na tratiach po dôslednej analýze potreby," ubezpečila Morháčová. Analýza podľa nej vychádza z požiadaviek samospráv, ako aj reakcií cestujúcich na základe zistenia pracovníkov železničnej spoločnosti v prevádzke, aj z adresovaných sťažností. Ďalším východiskom boli odhady potenciálu rastu počtu cestujúcich pre železničnú dopravu.
"Zvýšenie výkonov, čo predstavuje viac vlakov pre cestujúceho, je spoločným cieľom železničnej spoločnosti aj ministerstva dopravy," uviedla Morháčová. Železničná spoločnosť sa usiluje dosiahnuť zvýšenie objemu výkonov už niekoľko rokov. Zdôvodňuje to tým, že len dostatočná hustota a frekvencia spojov umožňuje zvyšovať počty cestujúcich a tržby a znižovať finančnú záťaž štátu pri zabezpečení verejnej železničnej