BRATISLAVA. Dopravca, ktorý chce voziť tovar po diaľniciach či rýchlostných cestách na Slovensku, ale aj v Česku či Nemecku, sa musí v každej krajine registrovať do mýtneho systému.
Má teda v aute nielen našu, ale aj českú a nemeckú palubnú jednotku a musí platiť mýtne vo všetkých krajinách zvlášť.
To by už onedlho nemuselo platiť. Brusel totiž naplánoval, že zavedie mýtny roaming.
Dopravca, ktorý chce mať v aute iba jednu palubnú jednotku a rád by platil za všetky cesty cez jednu faktúru, bude môcť využiť služby prostredníka medzi mýtnymi operátormi po celej Únii.
Termín nám už vypršal
Mýto
Spoločný mýtny systém
Mýto sa dnes platí v každej krajine Únie zvlášť.
Všade majú iné palubné jednotky.
Brusel chce, aby vo všetkých krajinách Únie stačila jedna palubná jednotka.
Ak by to platilo, bolo by možné bez výmeny jednotiek prechádzať z jedného štátu Únie do druhého.
Ten, kto bude chcieť, službu využije, ten kto nie, môže mať pre každú krajinu palubnú jednotku zvlášť.
Slovensko mešká s prípravou úniového mýtneho systému.
Na to, aby sa táto predstava Bruselu naplnila, však už mali členské krajiny Únie podniknúť prvé kroky. Slovensko euroúradníci listom upozornili, že s nimi mešká.
Do októbra minulého roku sme mali mať ujasnené aspoň to, aké technológie má mať záujemca, ktorý by chcel využívať satelity tunajšieho prevádzkovateľa mýta, firmy SkyToll.
Cez tie by totiž získal dáta o prejdených vzdialenostiach. Mohol by používať aj jeho palubné jednotky, ak budú schopné komunikovať s mýtnymi systémami v iných štátoch Únie.
Chýba nám aj sprostredkovateľ rokovaní medzi SkyTollom a záujemcom o poskytovanie mýtneho roamingu.
„Komisia vyzvala Slovensko, aby meškanie vysvetlilo. Ak nedostaneme uspokojivú odpoveď, môžeme začať voči krajine oficiálne konanie,“ povedal Paolo Berrino z tlačového oddelenia eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa.
Spor o tender neuzavreli
Ministerstvo dopravy tvrdí, že robí, čo môže.
„V súčasnosti pripravujeme nový zákon o mýte, ktorý bude riešiť aj otázky súvisiace so zavedením jednej palubnej jednotky. Treba však podotknúť, že zavádzanie tohto systému je celoeurópskym cieľom, ktorý mešká v celej Únii,“ zareagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Jeden závažný spor už pritom s Bruselom pre mýto máme. Komisia sa stále rozhoduje, či Slovensko zažaluje za tender, cez ktorý sa SkyToll u nás dostal k prevádzke mýtneho systému.
Vyhral totiž súťaž napriek tomu, že bol v tendri najdrahší. Tri konkurenčné lacnejšie ponuky Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila. Rozdiel medzi cenou, ktorú ponúkol SkyToll a najlacnejšou verziou mýta bol asi 200 miliónov eur.
Mýtne nemá zdražieť
Aby sporu pre meškajúcu prípravu úniového mýta Národná diaľničná spoločnosť zabránila, dohaduje si na mýtny roaming poradcu. Podpísať zmluvu chce so svojím doterajším mýtnym poradcom, firmou Process Management.
Tá má za poradenské služby zinkasovať 1,8 milióna eur. Súťaž nebola, lebo uviesť do problematiky nováčika by vraj bolo časovo náročné.
Všetky detaily systému jednej palubnej jednotky Brusel ešte spresní v direktívach. Už dnes však tvrdí, že úniové mýtne nebude drahšie než v dnešný režim. Plánuje, že by mohlo byť realitou do konca budúceho roka.