Veľké vymáhačské firmy tvrdia, že na obálkach neprezrádzajú, či je adresát neplatič. Podľa odborníka ide o nekalú obchodnú praktiku.
BRATISLAVA. Ten, kto neplatí banke či mobilnému operátorovi, dostane poštou upomienku. Môže byť v obálke s nápisom neplatič alebo výzva na posledné zaplatenie.
Kým vo veľkomeste to môže byť adresátovi zásielky ľahostajné, v obci či menšom meste, kde majú ľudia k poštárom blízko, môže ísť o potupu.
Okresný súd v Prešove vydal ešte na jar predbežné opatrenie, ktorým zakázal bratislavskej inkasnej firme Invest-Kapital rozosielať listy v takto označenej obálke, kým súd nerozhodne, či sú jej praktiky pri vymáhaní dlhov v poriadku.
Krajský súd v Prešove pred pár dňami predbežné opatrenie potvrdil.
„Keďže spotrebiteľ pociťoval, že posielanie urgencií a výziev s označením neplatič zasahuje do jeho integrity a dôstojnosti a bolo zistené, že takéto výzvy boli zasielané, bolo namieste vyhovieť predbežnému opatreniu,“ rozhodli sudcovia Anna Kovaľová, Martin Fiľakovský a Branislav Breza.
Zdôraznili, že predbežné opatrenie nepredpovedá výsledok sporu
Veľkí obálky neposielajú?
Nápis neplatič
- odborníci sa zhodujú, že používanie nápisu neplatič na obálkach s upomienkami je už dnes zakázané,
- niektorí vravia, že ide o porušenie listového tajomstva,
- zákon je napísaný nepresne, preto o tom musia rozhodovať súdy,
- ministerstvo chce zákon spresniť, aby neboli pochybnosti, že takéto praktiky sú zakázané aj pri vymáhaní dlhov.
Veľké inkasné firmy odmietajú, že by posielali ľuďom upomienky či žaloby v obálkach, na ktorých upozorňujú na dlhy adresáta.
„Takéhoto konania sa zdržiavame, práve preto, aby nenastala situácia ako v tomto prípade,“ reagovala hovorkyňa firmy Intrum Justitia Andrea Kmetyová.
Súhlasí aj šéf spoločnosti Profidebt Karol Jurák. „Sme partnermi významných finančných a nefinančných spoločností, ktorých by podobné konanie do značnej miery poškodilo,“ hodnotí.
Tvrdí, že členovia asociácie inkasných firiem sa zaviazali vymáhať dlhy slušne. Združenie má zatiaľ sedem členov, najmä väčších firiem z trhu.
Šéf Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňak vraví, že rozposielanie obálok s nápisom neplatič sa dá považovať za agresívnu obchodnú praktiku, za ktorú môže pokutovať Slovenská obchodná inšpekcia.
Antoňak vraví, že podnikanie firiem, ktoré vymáhajú dlhy, by malo byť regulované.
„Často vymáhajú agresívne, bez možnosti splátkového kalendára, zastrašujú, chodia na takzvané osobné návštevy, obťažujú telefonátmi, navodzujú dojem, že sú exekútori a takto využívajú právnu nevedomosť ľudí,“ vyratúva skúsenosti.
Štát by mal podľa Antoňaka minimálne povedať, že na vymáhanie treba licenciu a na ňu naviazané školenia ľudí, ktorí dlhy vymáhajú.
„Často si najímajú brigádnikov, ktorí opakujú naučené frázy a nedá sa s nimi rozumne rozprávať,“ dodal.
Ministerstvo hospodárstva, ktoré rieši problematiku ochrany spotrebiteľa, tvrdí, že do jesene pripraví zmeny, ktoré by sprísnili podnikanie vymáhačských firiem.
„Nebudú to žiadne špeciálne podmienky pre výkon činnosti vymáhania pohľadávok,“ vraví hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.
Ministerstvo len spresní súčasné zákony, aby zmizli pochybnosti, že zákaz nekalých obchodných praktík platí aj na vymáhačské firmy.
„Znemožní sa obchádzanie zákona,“ vraví Jurikovič. Zmizli by tak aj pochybnosti, či je posielanie obálok s nápisom neplatič nekalou praktikou.
Sú za sprísnenie
Sprísnenie vítajú aj inkasné spoločnosti. Intrum Justitia navrhuje aj licencovanie, ktoré by pomohlo oddeliť seriózne agentúry od tých, ktoré vymáhajú dlhy pokútnym spôsobom.
Za sprísnenie je aj šéf Profidebtu. „Sme za zavedenie spravodlivých a transparentných opatrení, ktoré by vymedzili prípustné vykonávanie inkasnej činnosti, a to nielen na strane dlžníka, ale na strane inkasnej agentúry, ktorej činnosť je momentálne vnímaná stále negatívne,“ uzavrel Jurák.