Taxikári síce zmeny vítajú, no chcú, aby platili ešte tento rok. Inak im hrozí, že budú musieť vrátiť živnosť.
BRATISLAVA. Štát už nebude regulovať, aké staré či ojazdené majú byť taxíky.
Ministerstvo dopravy podľa informácií SME ustúpi taxikárom a zo zákona vyčiarkne paragraf, podľa ktorého od decembra nesmie byť taxík starší než päť rokov alebo mať najazdených viac než stotisíc kilometrov.
„Momentálne sme uzatvorili rokovania so zástupcami taxislužieb a vyhodnocujeme všetky pripomienky,“ reagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
O konkrétnych ústupkoch nechcel hovoriť: „Opodstatnené pripomienky budú zapracované do novely zákona, o jej finálnej verzii je predčasné hovoriť,“ vysvetlil.
Obmedzenie veku taxíka a najazdených kilometrov presadil exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), no nepresne. Smer preto už skôr pripustil, že paragraf upraví.
Zákon totiž hovorí, že taxík nemôže byť starší než päť rokov alebo mať najazdených viac než stotisíc kilometrov.
„Kúpim si tridsaťročný trabant, ktorý nemá najazdených stotisíc kilometrov, a môžem vás voziť,“ upozorňuje Miroslav Fašung z bratislavskej Únie taxikárov. Podľa informácií SME ministerstvo paragraf o veku auta úplne vyčiarkne, no sprísni technické nároky na autá.
„Technická kontrola by sa sprísňovala aj tak, pretože je to nariadenie z Bruselu,“ víta zmenu Fašung.
Cien sa zákon nedotkne
Taxikári sú však nespokojní, pretože novela, ktorou sa paragraf o veku taxíkov, zo zákona vyčiarkne, by mala platiť až o rok. Súčasný zákon káže, aby už v decembri neboli na cestách taxíky, ktoré sú staršie ako päť rokov.
„Ak sa dovtedy neurobí jednoduchá zmena, veľká časť taxikárov bude musieť odovzdať živnosť a o rok si ju bude opätovne vybavovať,“ vysvetľuje Fašung. Rokujú preto aj s poslancami, ktorí by takúto zmenu mohli navrhnúť.
Cez ministerstvo dopravy neprešla požiadavka, aby štát reguloval minimálne ceny, za ktoré taxikári jazdia.
Ministerstvo financií už vlani taxikárom odpísalo, že momentálne nevidí šancu na reguláciu cien jazdného.
„Taxislužbu možno vnímať ako službu luxusnejšieho charakteru, pretože je alternatívou k verejnej mestskej a prímestskej doprave. Súčasné nastavenie prevádzky taxislužieb je preto založené na úplnom trhovom princípe,“ píše sa v liste ministerstva financií.
Ceny taxislužieb však môžu regulovať mestá a obce, keď to uznajú za vhodné.
Keď sa raz život taxikárov zlepší, zbadajú to zákazníci podľa dvoch javov, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Bločky povinne
Taxikárom naopak neprekáža zavedenie nových taxametrov, ktoré dokážu tlačiť bločky. „Keď sa bude cítiť zákazník oklamaný, bude mať doklad, ktorý môže reklamovať,“ vraví Fašung.
Problémy nemajú ani so sprísnením nárokov na samotných taxikárov, od decembra totiž nebude možné, aby vodič taxíka nemal živnosť na taxislužbu, čo je dnes bežné. Na to bude musieť mať preukaz, ktorý bude musieť byť na viditeľnom mieste.
Únia taxikárov tiež žiada, aby sa sprísnila kontrola taxikárov.
„Niektoré taxislužby majú taxikárov načierno, potom sa im ľahko konkuruje. Pritom v Bratislave neexistuje správny orgán, ktorý by ich dokázal potrestať,“ upozorňuje Fašung.