BRATISLAVA. Napriek tomu, že klientom slovenských bánk často nevyhovujú balíčky služieb, ktoré majú v bankách, väčšinou s tým nič nerobia a poplatky za tieto, pre nich nevyhovujúce služby platia aj naďalej.
Problémy majú však aj so správnym spočítavaním úrokov. Vyplýva to z viacerých prieskumov o finančnej gramotnosti Slovákov.
Horší sú len Španieli a Turci
Výber banky
Čo rozhoduje
ako ďaleko je vzdialená,
koľko má pobočiek,
aká je dostupnosť jej bankomatov,
odporúčanie priateľov
znalosť samotnej značky
Prieskum, ktorý si robila ING poisťovňa ukázal, že vo financiách sa vyzná iba 9 percent Slovákov.
"Z desiatich európskych krajín za nami v znalostiach skončili už iba Španieli a Turci," zhodnotila výsledky prieskumu generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky ING Česká republika a Slovensko Renata Mrázová.
Výrazne lepšie na tom nie sú ani Česi, kde sa finančná gramotnosť iba 14 percent obyvateľstva dá označiť ako dobrá.
Problémy sú najmä úroky
Najväčšie problémy klientom bánk robí správne spočítanie úrokov pri sporení, ale aj správne interpretovanie výnosov z vkladov.
"Slováci majú pritom vysoké finančné sebavedomie. Z toho potom vyplýva slabé vzdelávanie v tejto oblasti," doplnila Mrázová.
Väčšina klientov slovenských bánk sa pri rozhodovaní spolieha na seba, alebo sa iba poradí s rodinou.
Na poslednú chvíľu
Dôvodom, prečo sú Slováci v mnohých prípadoch nespokojní napríklad so svojou hypotékou, je aj to, že pri jej výbere sú uponáhľaní a všetko riešia na poslednú chvíľu, myslí si Lenka Gurecká zo spoločnosti Partners Group.
"Aj pri využívaní bankových produktov sa najčastejšie stretávame s tým, že klient si založí bežný účet ešte počas štúdia, kedy mnohé banky poskytujú účty s benefitmi pre mladých. Neskôr sú na svoj účet takí zvyknutí, že aj keď im ho banka postupom času spoplatňuje neraz nemalými poplatkami, nechávajú si ho naďalej," dodala.