Šéf polikliník Penty vylučuje, že by boli dvojité platby systematické.
BRATISLAVA. Pacient ešte v októbri minulého roka prišiel do polikliniky ProCare, kde ho urológ Milan Blaško vyšetril a odobral mu biologický materiál. Pacient za to zaplatil 15,12 eura.
Keďže si na poliklinike neplatí celoročný program a prišiel len s týmto problémom, zaplatil v hotovosti.
Pri kontrole svojej elektronickej knižky v poisťovni Dôvera zistil, že poliklinike zaplatila za tieto vyšetrenia tiež. Pacientom bol redaktor SME Adam Valček.
Poliklinika tak dostala za jeden výkon dvojnásobnú sumu. Obrátil sa preto na poisťovňu, ktorá takto zaplatila peniaze, ktoré platiť nemala.
Poisťovňa Dôvera aj ProCare majú rovnakého majiteľa – investičnú skupinu Penta.
Poisťovňa pacientovi odpovedala, že je to vec medzi ním a poliklinikou.
Dôvera v minulosti často kritizovala lekárov, ktorí od nej žiadali za rovnaký výkon zaplatiť viackrát alebo žiadali preplatiť výkony, ktoré ani neurobili.
Napomenuli lekára
Sieť ProCare
je sieť súkromných polikliník, v Bratislave, Nitre, Košiciach, Žiari nad Hronom a v Seredi, patrí skupine Penta, ktorá vlastní aj poisťovňu Dôvera, ak je vyšetrenie určené lekárom, tak pacient neplatí, ak je to na vyžiadanie pacienta, zaplatí si sám, celoročná starostlivosť stojí 259 do 499 eur, preventívne prehliadky stoja od 119 do 349 eur.
Po otázkach SME sa vecou začala zaoberať poliklinika.
„Podľa môjho názoru zaškrtol omylom položku, že to má preplatiť aj poisťovňa,“ vysvetľuje riaditeľ sietí polikliník ProCare Viktor Földes.
Lekár z toho podľa neho žiadny prospech nemá. Dostal napomenutie za porušenie pracovnej disciplíny.
„Ale keďže to bolo omylom, tak sme mu zatiaľ nedali sankciu,“ povedal. Keď sa z dovolenky vráti jeho priamy nadriadený, chcú skontrolovať údaje rok dozadu.
Podobné podnety občas dostanú. „Je to len niekoľko prípadov za rok,“ hovorí riaditeľ ProCare.
S poisťovňou to už vyriešili. Pri ďalšej platbe im má túto sumu odpočítať. Ide zhruba o 15 eur.
Keď ide o nemocnice zo skupiny Penta, Dôvera sa tvári, že ide o problém medzi pacientom a lekárom, píše Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Riaditeľ: Nie je to zámer
Rovnaký pacient mal podobnú skúsenosť aj s iným lekárom v tejto sieti, tam dvakrát poisťovňa platila za kožné vyšetrenia.
„Dôrazne popieram, že by šlo o systematický jav,“ odpovedal riaditeľ sietí polikliník na otázku, či takto lekári nekonajú zámerne.
Každý pacient si podľa neho môže skontrolovať v poisťovni, aký objem a typ zdravotnej starostlivosti vykázali a nezrovnalosti reklamovať. „To je dostatočný priestor na kontrolu,“ povedal.
Poisťovňa Dôvera hovorí, že podnety poistencov preveruje. Na ProCare evidujú ojedinelé sťažnosti. „Kontroly vykonávame priebežne u všetkých poskytovateľov,“ hovorí Monika Šimunová z poisťovne.
Investičná skupina Penta, ktorá vlastní polikliniky ProCare aj poisťovňu Dôvera, sa k veci nevyjadruje.
K prípadu sa nevyjadruje ani Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Platby totiž preveruje vyšší územný celok. V tomto prípade bratislavská župa. Tá vlani dostala 169 podaní, z toho bolo 45 opodstatnených. K tomuto konkrétnemu prípadu sa nevyjadrila.
Pacienti sa v podobných prípadoch obracajú aj na ministerstvo zdravotníctva. To však pacientov odporučí na poisťovňu.
Ministerstvo nechcelo odpovedať, či môže ísť o systematické zavádzanie. A to aj napriek tomu, že ministerka Zuzana Zvolenská v minulosti sedela v predstavenstve poisťovne Dôvera.