PEKING, SINGAPUR. Boj o čínskych leteckých pasažierov sa presúva do rozľahlého vnútrozemia krajiny, keďže aerolínie vďaka štedrým vládnym dotáciám rozširujú letecké spojenia do menších miest.
Výrobcovia lietadiel preto predpokladajú, že Čína ešte roky ostane ich popredným trhom.
Čínsky úrad pre civilné letectvo (CAAC) minulý týždeň ohlásil dotácie v celkovej výške 433 mil. čínskych jüanov (CNY) pre letecké spoločnosti, ktoré budú prevádzkovať regionálne linky.
Úrad zároveň na tento rok vyhradil 524 mil. CNY na financovanie stavby 134 menších vnútrozemských letísk, ktoré by napojili rýchlo sa rozvíjajúce mestá s počtom obyvateľov často presahujúcim 3 mil. na národnú leteckú sieť.
Do roku 2020 by počet letísk v krajine mal narásť o 36 % na 244, mohol by to však byť len začiatok, keďže napríklad USA mali v roku 2011 pri necelej tretine populácie Číny k dispozícii približne 5 000 civilných letísk.
Dotačná politika vlády znamená pre leteckých prepravcov zmiernenie dopadu spomaľovania čínskej ekonomiky a ťažkého dobývania medzinárodných trhov.
Do karát im hrá aj fakt, že Peking na domáce linky neumožňuje vstup konkurentov zo zahraničia.
Dotácie však naštartovali aj ostrú konkurenciu medzi aerolinkami ako sú Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines alebo Hainan Airlines, ktoré bojujú o dominanciu na leteckom trhu, ktorý sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane najväčším na svete.
Z otvárania čínskeho vnútrozemia leteckej doprave budú profitovať aj výrobcovia lietadiel.
Tí najväčší očakávajú veľké objednávky svojich modernizovaných modelov Airbus A320neo a Boeing 737 MAX, ideálnych na lety do 5 hodín, z koláča by si však mohli odhryznúť aj výrobcovia menších regionálnych lietadiel Bombardier a Embraer.
Čína pritom vyvíja aj vlastné dopravné lietadlo Comac C919, je však nepravdepodobné, že by v krátkodobom horizonte mohlo na trhu preraziť.