SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Za diaľnicu zaplatíte aj cez web, známky každoročne zdražejú

O necelé dva roky nebude treba nalepovať diaľničnú známku na sklo, pokuta za jazdu bez platenia príde majiteľovi auta.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Agentúrnu správu sme o 20:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Nemáte čas zastaviť sa na pumpe po diaľničnú známku, tak si cez mobil otvoríte web stránku Národnej diaľničnej spoločnosti, vyplníte údaje o aute, zaplatíte platobnou kartou a o pár minút príde potvrdenie, že máte diaľničnú známku. Takto by to mohlo fungovať od roku 2015.

Navrhuje to ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) v zákone o diaľničných známkach, ktorý dalo úradom a verejnosti na pripomienkovanie. Poslanci by mohli zákon schváliť ešte tento rok.

Pokuta pre majiteľa auta

Počiatek si od elektronických známok sľubuje úsporu peňazí, pretože známok bude stačiť menej, odpadnú aj problémy vodičom, ktorí si musia známky každoročne lepiť na čelné sklo, a tiež sa uľahčí kontrola áut policajtom.

„Prinesie to pohodlnejší spôsob nakupovania diaľničných známok a nebude treba spomaľovať dopravu, aby sa známky preverili,“ vidí výhody ministerstvo.

Ako funguje
E-známka
  • na webe NDS vyplníte štát, kde je auto registrované, ŠPZ, druh známky, začiatok platnosti známky a typ auta,
  • známku zaplatíte prevodom alebo platobnou kartou,
  • e-mailom či SMS vám príde potvrdenie, že je zaplatená, a môžete jazdiť po diaľnici,
  • polícia kontroluje platnosť známky podľa ŠPZ,
  • pokuta môže prísť aj majiteľovi auta.

Ministerstvo navrhuje objektívnu zodpovednosť za jazdu bez známky, pokuta potom príde vo väčšine prípadov majiteľovi auta.

Vďaka tomu budú môcť elektronické nálepky kontrolovať stroje, ktoré odfotia poznávaciu značku auta a v databáze zistia, či má diaľničnú známku. Pokuta pre majiteľa auta má byť najviac 300 eur, stovku možno ušetriť, keď sa pokuta zaplatí rýchlo.

Zákon počíta s ročnou, mesačnou a desaťdňovou známkou. Okrem elektronickej známky kúpite aj tradičnú papierovú, pribudnúť má možnosť zakúpiť papierové známky cez web. Ako bude systém fungovať, ukáže budúcoročná verejná súťaž na jeho dodanie.

„Je to pohodlnejšie, netreba myslieť na to, kde si náhle musím kúpiť známku. Navyše odpadá problém s lepením na sklo,“ vyratúva výhody elektronických známok pred papierovými Tomáš Novotný z motoristického webu auto.sme.sk.

Výhodou môže byť nákup cez web aj pre vodičov zo zahraničia, ktorí si môžu kúpiť našu známku ešte z domu a neriešiť, kde ju u nás zoženú.

Ceny sa zvýšia každý rok

„Náklady na poskytovanie služby nepresiahnu dnešné na výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek,“ reagoval na otázku o cene projektu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Národná diaľničná odhaduje, že zákazka na dodanie a správu systému elektronických známok vyjde na 15 miliónov eur za päť rokov služby, čiže asi tri milióny eur ročne.

Súťaž na dodávku systému a jeho vybudovanie prebehne na budúci rok, systém musí fungovať už o rok, pretože vodiči by sa mali registrovať už pred ostrým spustením systému. „Aby mohla prebehnúť kontrola spoplatnenie cez elektronický systém od 1. januára 2015 bez problémov,“ vysvetľuje Kóňa.

Novinkou bude aj každoročne zvyšovanie ceny diaľničných známok o infláciu. „Toto zvyšovanie má slúžiť na pokrytie zvýšených nákladov na údržbu spoplatnených ciest. Chceme tým zabezpečiť kvalitnejšie diaľnice pre vodičov,“ vraví Kóňa.

Momentálne sa ceny diaľničných známok menia každé dva až tri roky.

Keby takto navrhovaný mechanizmus zvyšovania cien platil už dnes, tak ročná známka, ktorá momentálne stojí 50 eur, by o rok stála 51 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (31. 1. 2023)
USD 1.090
AUD 1.539
CZK 23.861
JPY 141.790
CAD 1.453
GBP 0.880
HUF 390.530
PLN 4.710
CHF 1.005
SEK 11.262

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 487
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 842
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 167
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 039
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 595
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 486
  8. Skontrolujte si, či nemáte predražené úvery a poistenie 680

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 17 985
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 205
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 484
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 471
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 350
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Centrum Trnavy.

Rozpočty samospráv ovplyvnil vyšší daňový bonus aj rastúca inflácia.


16 h
Richard Rybníček.

Pomoc vlády nestačí, budeme iba svietiť a kosiť, hovorí primátor Trenčína.


16 h
Skupina Raiffeisen Zentralbank podniká na Slovensku cez Tatra banku a internetovú banku Zuno.

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


16 h

Predaj áut v Rusku sa vlani celkovo znížil o 59 percent.


ČTK 19 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 17 985
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 205
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 484
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 471
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 350
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu