BRATISLAVA. Pri hľadaní šiestich z deviatich členov Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) majú vláde pomôcť zástupcovia zamestnávateľov, samospráv či mimovládnych organizácií.
Vláda schválila vytvorenie výberovej komisie, ktorá má nájsť vhodných ľudí do Rady ÚVO. Tá bude preverovať zákonnosť rozhodnutí úradu, čo stráži férovosť zákaziek, cez ktoré sa ročne minie asi päť miliárd eur.
Papiere o ľuďoch ukážu
Rokovací poriadok výberovej komisie, ktorý prešiel vládou, neumožňuje, aby na jej rokovaní bola verejnosť či novinári.
Úrad vlády nereagoval ani na kritiku, aby neboli členovia výberovej komisie viazaní mlčanlivosťou, s čím majú problém mimovládne organizácie. Podobnú pripomienku poslala Úradu vlády aj exministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (SDKÚ), no neuspela.
Obstarávanie
Rada ÚVO
- má deväť členov, tri miesta obsadia vedúci Úradu pre verejné obstarávanie,
- na päť rokov ich vymenúva vláda, členovia nemajú nárok na odmenu za prácu,
- rada bude posudzovať zákonnosť rozhodnutí ÚVO,
- má povoľovať aj dodatky k uzavretým zmluvám.
„Materiál je postačujúci, všetky rozhodnutia, zápisnice a dokumenty výberovej komisie budú zverejňované na webe,“ odmietol nápad Úrad vlády. Na web sa dostanú životopisy uchádzačov či dôvody, pre ktoré si ich komisia vybrala alebo odmietla.
Verejné by mali byť podľa Petra Kundera z Aliancie Fairplay aj väzby uchádzačov na firmy, ktoré sú veľkými hráčmi v získavaní štátnych zákaziek.
„Úrad vlády zverejní životopisy kandidátov s uvedením praxe vo verejnom obstarávaní, zverejní aj informácie o členoch rady s dôvodom ich výberu a stručným odôvodnením odmietnutia ostatných kandidátov,“ hovorí šéf Úradu vlády Igor Federič (Smer).
Kunder nemá problém s tým, že komisia bude rokovať bez verejnosti: „Verím, že komisia má mať priestor na diskusiu aj mimo záberu kamier.“
So šéfom slovenskej pobočky Transparency International Gabrielom Šípošom sa zhodujú, že výberu radných by prospelo ich verejné vypočutie. „Čím verejnejší výber, tým vyššia dôvera, že sú to ľudia na správnom mieste,“ vraví Šípoš. S návrhom, aby uchádzači prešli vypočutím, Žitňanská neuspela.
Žitňanská tiež navrhla, aby komisia hodnotila aj odbornosť uchádzačov, no Kunder pred takýmto postupom varuje. „Na Slovensku je kopa gaunerov, ktorí majú veľmi vysokú odbornú spôsobilosť. Moja najväčšia obava je, že v rade skončia fundovaní odborníci s flexibilnou etikou,“ vraví Kunder, členov by preto nevyberal len podľa toho, čo sú za odborníkov.
Prípadové štúdie odmietli
Úrad vlády trvá aj na tom, aby sa uchádzači hodnotili podľa vypracovaného projektu. Žitňanská navrhovala, aby vypracovali prípadovú štúdiu z oblasti, o ktorej môžu v rade rozhodovať, podobne sa vyberajú sudcovia. „Preverenie kandidátov cez prípadovú štúdiu je porovnateľné s vypracovaním projektu na danú tému,“ tvrdí Federič.
Myslí si, že projekt dokáže uchádzačov o post člena Rady ÚVO hodnotiť objektívnejšie. „Pri vyhodnotení postupu riešenia by sa otvárali väčšie možnosti na rôznorodé hod〜notenie členov,“ vraví. Čo bude obsahom projektu, nevysvetlil. Tému určí komisia.
Mimovládkam sa viac pozdáva, aby boli uchádzači hodnotení cez prípadové štúdie. „Tu nie je nutné mať nejakú víziu rozvoja, pôjde hlavne o posudzovanie, čo je v súlade so zákonom a jeho princípmi a čo nie. Preto sa mi prípadová štúdia či preskúšanie zdá vhodnejšie,“ zhodnotil Kunder.
Šípoš si pôvodne myslel, že projekt má byť prípadovou štúdiou. „Určite je nanič akademická esej, čo a ako by mal úrad rozhodovať,“ povedal.
Polovičné riešenie väzieb
Žitňanská Úradu vlády tiež vyčítala, ako rieši konflikty záujmov medzi uchádzačmi o miesto v rade úradu a ľuďmi, ktorí ich majú posudzovať „Navrhované riešenie v praxi znamená zníženie počtu možných uchádzačov, ktorí by do výberového konania mohli byť navrhnutí,“ napísala. Žiadala, aby Úrad vlády vyriešil konflikty záujmov podrobnejšie.
O to sa síce úradníci pokúsili a členovia výberovej komisie nebudú môcť hlasovať o blízkych ľuďoch. No zároveň v rokovacom poriadku výberovej komisie nechali vetu, že do konkurzu nemôžu ísť ľudia blízki členom komisie.
„Premyslene zvoleným členov výberovej komisie sa takto dajú zablokovať kandidáti. Presadzovanie tohto riešenia pokladám za buď prudko účelové, alebo za vyslovene nedomyslené či hlúpe,“ kritizuje Kunder. Federič trvá na tom, že odstránili zúženie počtu možných kandidátov.