BRATISLAVA. Zákon o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií by sa mal zrušiť. Myslí si to opozičný poslanec za SaS Peter Osuský.
Na septembrovú schôdzu Národnej rady (NR) SR preto predkladá návrh na zrušenie tohto zákona, ktorého novelu prijali poslanci v júni. Účinnosť nadobudla od augusta.
Práve novela zákona vyvolala ostrú kritiku opozície. Viaceré strany už avizovali, že ju napadnú na ústavnom súde. Zákon upravuje vyvlastňovanie pri významných investíciách.
"Keďže ide o investície súkromného charakteru, nejde o vyvlastňovanie vo verejnom záujme," myslí si Osuský. Samotnou veľkosťou investície z hľadiska množstva investovaných peňazí alebo počtu vytvorených pracovných miest sa súkromná investícia podľa neho nezmení zo súkromného záujmu na verejný záujem.
"Rovnako sa tak neudeje ani tým, že vláda rozhodne, že ide o investíciu vo verejnom záujme," doplnil. Takýmto spôsobom by bolo podľa poslanca možné akýkoľvek súkromný záujem len na základe istých podmienok v zákone či rozhodnutia vlády ustanoviť za verejný záujem.
"A tým legitimizovať vyvlastňovanie alebo zásah do práv iných vlastníkov," podčiarkol Osuský.
Takýto prístup však podľa neho nezodpovedá ochrane vlastníckeho práva zakotvenej v ústave.
Novelu pripravila trojica poslancov Maroš Kondrót, Michal Bagačka a František Petro (všetci Smer-SD). Zaviedli ňou do praxe novinku, na základe ktorej sa kategória významných investícií rozšírila na všetky druhy stavieb.
Za významnú investíciu sa považuje stavba s investičnými nákladmi najmenej 100 miliónov eur a minimálne 300 novovytvorenými pracovnými miestami.
Poslanci touto právnou normou zároveň novelizovali aj stavebný zákon.
A to tak, že pri významnej investícii už nie je potrebné záväzné stanovisko obce ako dotknutého orgánu v územnom konaní, výnimkou sú len banské stavby.
Jedným z kritérií na určenie toho, že ide o významnú investíciu, je totiž rozhodnutie vlády. Podľa predkladateľov novely je to rovnaký mechanizmus, ktorý sa uplatňuje pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.