BRATISLAVA. Malým dopravcom, ktorí doteraz jazdili výlučne po nespoplatnených cestách, stúpnu od januára budúceho roku náklady. Ministerstvo dopravy totiž navrhuje v zákone o výbere mýta zaviesť mýto aj na cesty II. a III. triedy. To bude mať síce nulové sadzby, po novom však už budú musieť mať mýtny prístroj, teda takzvanú palubnú jednotku, aj nákladné autá, ktoré doteraz jazdili iba po takýchto nespoplatnených cestách.
Budú musieť uzatvoriť zmluvu s prevádzkovateľom mýtneho systému, zložiť depozit za palubnú jednotku a namontovať ju. Výška depozitu je napríklad v súčasnosti 50 eur. Podľa ministerstva dopravy sa to môže týkať stoviek, prípadne až tisícov dopravcov. "Ich počet nie je možné exaktne vyčísliť," uviedol rezort v rámci doložky vplyvov, ktorá je súčasťou návrhu zákona.
Podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky Česmad Slovakia Pavla Reicha ich však nebude veľa, pretože dnes už snáď ani neexistuje nákladný dopravca, ktorý by nemal mýtny prístroj v aute. "Môže byť pár výnimiek, ale ostatní už musia mať palubnú jednotku, pretože vždy narazia na spoplatnenú cestu aspoň I. triedy," zhodnotil Reich pre TASR.
Ministerstvo chce zaviesť mýto s nulovou sadzbou na cesty II. a III. triedy, aby monitorovalo nákladné autá na týchto komunikáciách. "Pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," opísal rezort v návrhu.
Výnosy zo spoplatnenia by mali byť následne viazané na výstavbu, správu a údržbu týchto ciest. Samotné náklady súvisiace so spoplatnením ciest nulovou sadzbou bude hradiť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) z vlastných zdrojov.