Jeho rodinu podvodnícka firma obrala o peniaze. Tak sa v nej DANIEL LAMBERT zamestnal. Dnes už robí v Súkromnej Informačnej Agentúre, ale k praktikám firiem, čo organizujú predajné akcie, sa stále vyjadruje.
Ako ste sa dostali do firmy, ktorá láka dôchodcov na kúpu predraženého tovaru?
„Moja rodina sa stala obeťou manipulácie profesionálnych dílerov, ktorí ich presvedčili, aby kúpili niečo, čo ani nechceli a nedokázali využiť. Mal som 17 rokov a podarilo sa mi zamestnať v „šmejďáckej“ firme. Dúfali sme, že keď zozbieram dôkazy, slovenské úrady zakročia a prinútia „šmejdov“ vrátiť obetiam ich peniaze. Úrady však úspešne nezakročili.
Podľa zoznamu zmlúv som vtedy odhadol vyše 200 poškodených len v Bratislave. Po odchode zahraničných spoločníkov a konateľov zostal vo firme likvidačný zostatok iba v podobe nejakých písacích strojov a faxov, čo na nejaké odškodnenie viac ako dvesto obetí s priemernou výškou škody 20-tisíc korún absolútne nestačilo. Vtedy som pochopil, že orgány štátnej správy len zúfalo pokrivkávajú nie jeden ale desiatky krokov za šmejdami.“
Čo ste sa v tejto firme naučili?
„Mechanizmus manipulácie kupujúceho možno porovnať s praktikami, ktoré sa používali v časoch studenej vojny na získavanie nepriateľských agentov na dvojitú spoluprácu. Základnými piliermi kontrarozviedky boli peniaze, ego, ideológia, vydieranie. To isté používajú aj šmejdi.“
- Okrádanie dôchodcov chcú stopnúť zákonom
- Týmito klamstvami zavádzajú dôchodcov
- Predaj hrncov seniorom je ako psychodráma
Čo piliere znamenajú?
„Cez peniaze obchodník tlačí na účastníkov, aby si prepočítali, aké je výhodné kúpiť si produkt. Keď predajca vycíti ego u účastníka, to súvisí s tým, že sa rád chváli, tak mu vnukne diabolskú myšlienku, ako sa kúpeným exkluzívnym tovarom bude môcť chváliť susedom, rodine a známym.
Ideológia súvisí napríklad so zdravým životným štýlom. Predajcovia apelujú na to, aby pozvaní hostia znížili cholesterol. Využívajú sa informácie, ktoré predajcovia pred začatím prezentácie zozbierali od prítomných osôb v nezáväzných rozhovoroch. Získavajú sa hlavne fakty o zdravotnom stave ich a rodinných príslušníkov.
Informácie predajcovia zapracovávajú do manipulačných plánov. Bežný je nátlak s použitím formulácií: “Keď kúpite tento tovar, potom sa vaše trápenie s chorobami navždy skončí.“
Výsledok tejto manipulácie je, že si účastník kúpil panvicu, kde sa dá variť bez tuku a znížiť si cholesterol, čím sa pomôže osobám trpiacim srdcovo cievnymi ochoreniami. Vysávače odstraňovaním prachu a roztočov zachraňujú deti choré na alergie a astmu. A vydieranie, čo je skôr premyslená hra na ľudské city.“
Môžete konkretizovať?
„Keď je prítomný účastník prezentácie dokonale zdravý a nestojí o zázračné vyliečenie, tak tlaky smerujú na jeho deti, prípadne vnúčatá. „Keď si kúpite tento tovar, potom vaše deti (vnúčatá) budú zdravé, budú mať dlhší a šťastný život.“ Táto forma nátlaku je obzvlášť účinná, ak dieťa alebo vnúčik trpí vážnou chorobou. Veď ktorý dôchodca by sa dokázal pozrieť do smutných očí svojho trpiaceho dieťaťa (vnúčaťa) a odmietnuť mu aj za posledné peniaze kúpiť ponúkaný tovar, ktorý mu poskytne „nedoceniteľnú“ úľavu od utrpenia.
Celý manipulačný plán aj tak poväčšine skončí pri vete: „Keď budete trpieť chorobou alebo umierať, ešte radi by ste dali 10 000 eur za zázračný liek, ktorý by vám pridal čo i len mesiac života a díler požaduje len 1999,50 eura za prístroj, ktorý vám predĺži život o celé roky.“
Je to len o láske k blížnemu a strachu z choroby a smrti. Technika nie je o ničom extra premyslenom. Len sa psychologicky pracuje s najzákladnejšími ľudskými citmi.“
Pripravovaná novela zákona má praktiky takých firiem obmedziť. Poradia si s tým, že na podujatie musia pustiť hocikoho s pozvánkou?
„Ak si predajcovia budú sami stanovovať počty naplnenia účastníkov, budú si s tým manipulovať podľa toho, ako sa im to bude hodiť. Budú odopierať účasť komukoľvek, kto sa im do ich hier nebude hodiť.“
Dá sa obísť aj podmienka z novely, že predajca nesmie spotrebiteľa oddeľovať od iných účastníkov?
„Ak sa pri zmluvách bude pracovať s osobnými údajmi, finančnými možnosťami a zdravotným stavom účastníkov prezentácie, budú účastníci sami požadovať diskrétnosť. Nebudú chcieť svoje financie a choroby preberať pred všetkými verejne. Stačí v manipulácii použiť otázku: Chcete preberať splátkové kalendáre tu verejne alebo to spravíme v súkromí ? A tak sám účastník požiada, aby ho odviedli niekam do „pasce“, kde ho budú môcť manipulovať v tajnosti medzi štyrmi očami.“
Na podvodníkov pomohol upozorniť film Šmejdi: