Na predaji emisných kvót môžeme zarobiť jeden až štyri milióny eur, samotný obchod bude úspechom.
BRATISLAVA. Za koľko predáme emisné povolenky Španielsku a aké projekty sa budú financovať z ich predaja?
Odpovede ukáže minister životného prostredia Peter Žiga (Smer) až niekoľko týždňov potom, čo zmluvu podpíše. Podpis emisného obchodu má zajtra odsúhlasiť vláda.
Španieli požiadali aspoň o dvojmesačné utajenie kontraktu, aby mohli nakúpiť kvóty aj od iných štátov. Madrid sa obáva, že keby sa zverejnila suma, ktorú dá za povolenky nám, budú ju pýtať aj ostatní predávajúci.
Tri mesiace na zverejnenie
O čo ide
Na predaj máme kvóty AAU na vypustenie 27 miliónov ton emisií,
zmluva je nachystaná so Španielskom,
koľko emisií kupuje, nie je známe, no záujem mali o 22 miliónov ton,
vláda ráta, že za tonu získa menej než euro, zarobiť môžeme 1 až 10 miliónov eur.
I keď štát musí dať zmluvu na web, aby bola platná, Smer využije málo známu časť zákona, aby Španielom vyhovel. Infozákon síce štátu prikazuje dať zmluvy na web, aby boli účinné, no podľa Občianskeho zákonníka sú neplatné až vtedy, keď sa nezverejnia tri mesiace po podpise.
„Budeme postupovať tak, aby sme dodržali slovenské zákony a súčasne vyšli v ústrety kupujúcej strane, ako nám zákon umožňuje,“ povedal hovorca envirorezortu Maroš Stano.
Takúto možnosť pripúšťa aj Radovan Pala, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c. „Nie je to nezákonné, tá lehota sa môže využiť aj na takéto uzatvorenie zmluvy,“ vraví.
Keďže zmluva o predaji emisií sa bude riadiť anglickým právom, ministerstvo malo šancu úplne obísť povinnosť zverejniť zmluvu na webe, čo neurobilo. Advokáti by to ani neodporúčali.
„Štát sa síce môže dohodnúť, že zmluva bude uzatvorená podľa cudzieho práva, no povinnosť zverejňovať zmluvy na webe je prednejšia a aj takáto zmluva by musela byť na webe,“ vysvetľuje partner advokátskej kancelárie bnt Dávid Oršula. Súhlasí aj Pala.
Obavy z nečestného obchodu má upokojiť sprostredkovateľ, tým je Európska banka pre obnovu a rozvoj.
Stano zdôrazňuje, že podmienky na predaj povoleniek AAU sú zložité, čo potvrdzuje aj obchodník s emisiami.
„Dnes tú tieto kvóty prakticky nepredajné,“ vraví Ján Fousek zo skupiny Virtuse, ktorá obchoduje najmä s povolenkami pre fabriky či teplárne. Ťažko sa preto kupujúcemu diktujú podmienky.
Získame pár miliónov eur
Až do zverejnenia zmluvy nebude jasné, koľko povoleniek Madrid kúpi a za koľko. Slovensko má na predaj kvóty AAU na vypustenie 27 miliónov ton emisií skleníkových plynov.
Povolenka na vypustenie tony emisií sa dnes predáva za 5 až 20 centov, kým pred piatimi rokmi to bolo ešte viac než desať eur.
Za Radičovej vlády sa hovorilo, že Španieli by radi kúpili povolenky aspoň na 22 miliónov ton emisií. Keby sme ich skutočne predali, napríklad za 20 centov, získali by sme 4,4 milióna eur. Keby sme ich predali za päť centov, zisk by bol štvrtinový.
Fousek hovorí, že obchody s kvótami AAU boli vždy diskrétne. „Tieto kvóty sa neobchodujú na burze, štáty nechcú ceny povedať, aby to niekto nevyužil proti nim,“ vraví.
Interblue neustúpia
Garážová firma si nárokuje predkupné právo na naše emisie. Vláda jej ich nepredá.
BRATISLAVA. Okrem Španielska sa o naše emisné povolenky (AAU) zaujíma aj garážová firma Interblue Group. Nárokuje si ich na základe zmluvy spred piatich rokov, ktorú podpísali nominanti SNS. Slovensko na kontrakte prerobilo asi 70 miliónov eur.
Vláda garážovej firme emisie nemieni predať, aj keď Interblue ponúka päť eur za tonu. „Nemám partnera, ktorý by preukázal právne nástupníctvo po americkej Interblue,“ reagoval na úvahy o predaji kvót európskej Interblue minister životného prostredia Peter Žiga (Smer).
Smer by takýmto predajom išiel do politického rizika, že uzná správnosť celého obchodu. Štát by zas nemal istotu, či povolenky predá správnej firme. Chýba aj istota, že by Interblue za povolenky zaplatila.