BRATISLAVA. Špekulácie o odchode internetovej banky Zuno zo slovenského a českého trhu zneistili klientov. Banka priznala, že koncom júla musela zvládnuť odchod časti klientov a odlev vkladov.
Nasledoval po správe v médiách, že rakúska banková skupina Raiffeisen zvažuje, že Zuno zavrie pre stratu 95 miliónov eur za minulý rok.
Kritické boli prvé dni
Hoci sú vklady klientov poistené Fondom ochrany vkladov do 100-tisíc eur, možný presun vkladov pod správu Tatra banky, ktorá patrí do skupiny Raiffeisen, vyvolal paniku.
„Hneď po medializácii správy sme pocítili istý odlev. Najsilnejší počas prvých dvoch dní, ale bol v medziach normálu vzhľadom na danú situáciu,“ priznal hovorca Zuna Lukáš Tomis. Dodal, že sa im vďaka rýchlej reakcii podarilo odlev stabilizovať.
Zuno Bank, ktorá má v Česku a u nás vyše 180-tisíc klientov, rozbehla pred únikom informácie retro kampaň za 1,9 milióna eur. Narazila na kritiku, klienti banke vyčítali, že míňala a má nespoľahlivý internet banking.
Vyťažila z toho mBank
Z paniky vyťažila konkurenčná mBank, ktorá je na trhu päť rokov. „Za tri týždne bol prírastok vkladov dve percentá,“ vraví šéf mBank Roman Truhlář. Tvrdí, že od zverejnenia špekulácie o Zune sa zvýšil priemerný denný prírastok klientov o tretinu.
Klienti podľa Truhlářa získavali informácie na ich webe, kde sa počet unikátnych návštevníkov zdvojnásobil.
Aj mBank bola prvé roky v stratách, dnes na slovenskom a českom trhu hospodári so ziskom asi 2,7 milióna eur. Za svoju výhodu považuje, že na trh prišla ako prvá a prelomila kritickú hranicu klientov. U nás má 180-tisíc, v Česku 470-tisíc klientov.
Rizikom môžu byť pre obe internetové banky znížené provízie z platieb kartou, ktoré zreguloval Brusel. Tvoria totiž jeden z troch ich najvýznamnejších príjmov.
Ak chceli klienti Zuna prejsť do inej online banky, nemali veľa možností – trh opúšťajú Axa Bank aj ING.
Čiastočne mohli na otvorenie účtu použiť online formuláre bežných bánk. Slovenská sporiteľňa priznala, že mala vyšší záujem klientov na úkor Zuna. Sberbank a ČSOB pripísali nárast reklame.