Cestovky porušujú zákon, ak od klientov pýtajú povinné poistenie proti krachu samostatne.
BRATISLAVA. Môžu cestovné kancelárie klientom účtovať poistenie proti úpadku ako povinný príplatok? Smú si zaň vypýtať niečo vyše eura za deň pobytu na dovolenke?
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) tvrdí, že nie, lebo postupujú protizákonne.
Doplatila na to cestovka Azur Reisen, ktorá vlani pýtala od klientov príplatok za zákonné poistenie insolventnosti. Od obchodnej inšpekcie dostala pokutu 1500 eur.
„V súčasnosti máme poistenie proti insolventnosti zahrnuté v cene, neúčtujeme ho zvlášť,“ povedala hovorkyňa Azur Reisen Zuzana Paulechová.
Niekoľko cestoviek však poistenie proti úpadku klientom osobitne účtuje.
Šikanujú alebo informujú?
Ak cestovky zahrnú poistenie proti krachu do povinných príplatkov, podľa SOI tým šikanujú spotrebiteľov.
„Cestovka nesmie ukladať povinnosť zaplatiť povinný príplatok, spoluúčasť poistenia insolventnosti, alebo doplatiť si toto poistenie do samostatnej položky v rámci ceny balíka služieb v zmluve o obstaraní zájazdu,“ tvrdí.
Azur sa obhajoval tým, že vykazovanie povinného poistenia je ich obchodnou stratégiou a klienti majú garanciu tohto poistenia. Zdôraznil, že zrozumiteľne informuje o sumách a klienti vedia, z akých položiek sa skladá cena zájazdu.
„Je logické, že všetky vstupy a náklady, ktoré pri stanovení ceny zájazdu zohľadňuje cestovná kancelária, musí premietnuť do ceny dovolenky. Informujeme o povinnom poistení zvlášť iba z dôvodu prehľadnosti a odôvodnenosti výšky výslednej ceny zájazdu,“ obhajoval svoj postup Azur Reisen.
Dve poistky, účtujú jednu?
Koala Tours vykazuje komplexné cestovné poistenie spolu s poistkou proti úpadku. Klienta vyjde na 2,50 eura za deň pobytu, takže napríklad za 12-dňový pobyt na Rodose sa poistí za 30 eur.
Jej šéf Oliver Kluch vraví, že poistenie proti insolventnosti klientom neúčtujú, iba informujú, že je zahrnuté v cene poistenia. Tvrdí, že tak to majú v katalógu a text im odsúhlasila aj SOI.
Hovorkyňa SOI Danuša Krkošová s týmto tvrdením nesúhlasí. Spotrebiteľovi podľa nej cestovka ukladá bez právneho dôvodu povinnosť, ktorú má splniť podľa zákona sama.
Poistenie insolventnosti cestovky účtuje ako povinný príplatok aj Aeolus. Od klienta, ktorý si kúpi dvanásťdňový pobyt na Rodose podľa webu pýta za poistku 13,80 eura. Na otázky SME však cestovka nereagovala.
Ukrytú sumu nepreverujú
Poistenie proti úpadku cestovné kancelárie musia mať a do ceny zájazdu sa premietne. Bez ohľadu na to, či ho vykážu ako povinný príplatok, alebo ho skryjú do konečnej ceny dovolenky.
To, či ho cestovky zahrnú do ceny zájazdu a v akej výške, SOI nekontroluje. Krkošová to odôvodnila tým, že do cenotvorby podnikateľa pre liberalizáciu cien nezasahujú.
Postup, keď cestovky poistenie proti krachu zahrnú do ceny zájazdov, schvaľuje. Porušením zákona je len to, ak vyberajú poplatok od klienta ako samostatnú položku.
Predseda Klubu touroperátorov Mikuláš Milko vraví, že spôsob vykazovania poistenia cestovky proti úpadku by mal byť na jej rozhodnutí. No dodáva, že podľa zákona má byť zahrnuté v cene.
Musia čítať, aj čo nechcú
Ak sa chcú cestovky ubezpečiť, či neporušujú zákon a nerobia niečo, za čo už iná cestovka pokutu dostala, musia sledovať web. SOI na svojej stránke zverejňuje všetky právoplatné rozhodnutia.
Rozhodnutia sú však vo wordových súboroch a v poradí, v akom o nich SOI rozhodla. V jednom súbore, ktorý má desiatky strán, tak sú verdikty o niekoľkých prípadoch z rôznych odvetví.
Aj keď chcú majitelia cestoviek nájsť informácie týkajúce sa len turizmu, musia prejsť všetky rozhodnutia a vyfiltrovať, čo je pre nich dôležité. Oslovené cestovky potvrdili, že sa v rozhodnutiach SOI na webe orientuje ťažko.