BRATISLAVA. Tender na výstavbu diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým už nevyšetruje Protimonopolný úrad.
Mal vraj pôvodne podozrenie, či v tomto tendri skutočne férovo zvíťazila najlacnejšia ponuka. Predložilo ju konzorcium firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav.
„Úrad po vyhodnotení získaných podkladov a informácií v predmetnom vyšetrovaní dospel k záveru, že aktuálne nedisponuje dostatočnými podkladmi a informáciami, ktoré by odôvodňovali začatie správneho konania,“ povedala hovorkyňa Protimonopolného úradu Alena Sedláková.
Dodala, že z týchto dôvodov úrad preverovanie ukončil.
Tesne pod odhadom štátu
Súťaž o D3
Štát predpokladal, že ho výstavba diaľničného úseku Svrčinovec – Skalité vyjde na 365,6 mil. eur.
Váhostav, Doprastav, Strabag, Metrostav ponúkli cenu 329,9 mil. eur.
Hant BA DS a INC S.p.A ponúkli 334,9 mil. eur.
OHL ŽS núkalo 337,9 mil. eur.
Stavby mostov Slovakia a Tubau ponúkli v tomto tendri cenu 351 mil. eur.
V iných tendroch boli ceny firiem aj polovičné oproti odhadu štátu.
Na súťaži bolo podozrivé to, že v nej síce zvíťazila najlacnejšia ponuka na 329,9 milióna eur bez DPH. Podobne ako ponuky ďalších uchádzačov v tendri bola tesne pod štátom odhadovanou cenou.
V minulých dvoch rokoch sa pritom v súťažiach stávalo, že cenové ponuky stavebných spoločností podliezali štátne expertízy aj o polovicu.
Napríklad v súťaži o výstavbu tunela Višňové štát očakával, že náklady môžu dosiahnuť 900 miliónov eur.
Napokon však dostal aj ponuku na výstavbu tunela za 338 miliónov eur.
O vyšetrovaní nevedeli?
Stavebné firmy, ktoré 12-kilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým majú postaviť, tvrdili, že o vyšetrovaní Protimonopolného úradu nevedia.
Podľa kuloárnych informácií urobili inšpektori Protimonopolného úradu kontrolu v Národnej diaľničnej spoločnosti.
Štát podpísal zmluvu s konzorciom, ktoré predložilo najlacnejšiu ponuku v tendri ešte v čase, keď vyšetrovanie nebolo uzavreté. Vravel, že o ňom nevedel.
Tým, že sa vyšetrovanie skončilo, by mali byť istejšie aj eurofondy na D3. Niektoré firmy z víťazného konzorcia, ako napríklad Doprastav, bojujú aktuálne s vážnymi finančnými problémami.