SME

Stéviu v potravinách označia inak, aby si ju ľudia nemýlili

Nové označovanie prírodného sladidla má pomôcť výrobcom aj zákazníkom. Stéviu by si nemali mýliť s umelými sladidlami.

Nápoje s výťažkami zo stévie sa dajú kúpiť aj u nás.Nápoje s výťažkami zo stévie sa dajú kúpiť aj u nás. (Zdroj: Ilustračné SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Výrobky sladené výťažkami zo stévie preferujú ľudia, ktorí dbajú na zdravú výživu alebo sa vyhýbajú kalóriám navyše.

Glykozidy steviolu sa používajú ako nekalorické sladidlo, aj keď môže byť až tristokrát sladšie ako cukor.

Označovanie výrobkov s jeho obsahom sa však od budúceho roka upraví.

Vyhláška ministerstva pôdohospodárstva totiž ráta s tým, že výrobcovia už nebudú môcť používať spojenia „so stéviou“ či „s prirodzenou sladkosťou z rastliny stévia“. Budú musieť presne špecifikovať, že ide len o výťažok z tejto rastliny.

SkryťVypnúť reklamu

Rezort pôdohospodárstva tvrdí, že toto označovanie riešia aj iné štáty Únie. Predpisy z Rakúska a Fínska využil pri tvorbe našej vyhlášky.

Označenie bolo nejasné?

Stévia

Čo sa zmení v označovaní potravín

Výrobky bude podľa vyhlášky možné od januára 2014 označovať len nasledovne:

  • s glykozidmi steviolu,

  • s rebaudiozidom A,

  • so steviozidom,

  • s glykozidmi steviolu získanými zo stévie (alebo zo stéviového extraktu či z extraktu z listov stévie),

  • získaným zo stévie,

  • rastlinného pôvodu alebo z rastlinného zdroja,

  • s glykozidmi steviolu prirodzene sa vyskytujúcimi v listoch stévie.

V reklame nebude možné použiť napríklad:

  • prirodzene sladené,

  • s prírodným sladidlom,

  • so sladkosťou z rastlinného zdroja alebo so sladkosťou z prírodného zdroja,

  • s prirodzenou sladkosťou z rastliny stévia alebo s prirodzenou sladkosťou stévie,

  • s extraktom zo stévie, so stéviou alebo s časťami rastliny stévia.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Návrh vyhlášky o požiadavkách na dobrovoľné označovanie potravín obsahujúcich glykozidy steviolu

„Zákazníci, ktorí stéviu poznajú, s novým označením problém mať nebudú. Noví však hľadajú priamo označenie stévia,“ hovorí Jana Čelková z online obchodu pre celiatikov NanaCelia.sk.

Nové značenie považuje za príliš komplikované. To súčasné považuje za dostatočné aj Peter Kurucz z novozámockého obchodu Pressíčko.sk.

Presnejšie značenie sa naopak pozdáva Karolovi Bödökovi z e-shopu Suncity.sk.

„Výrobcovia niektorých výrobkov sladia ten istý výrobok výťažkami zo stévie aj aspartamom, no na výrobky napíšu sladené stéviou,“ hovorí.

Novú vyhlášku víta aj prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay. Spotrebitelia podľa neho nevedia, čo glykozidy steviolu reálne sú, ani to, že ide o rastlinný výťažok.

SkryťVypnúť reklamu

„Označenie treba upraviť tak, aby si spotrebiteľ za týmto sladidlom nepredstavoval len ďalšiu syntetickú látku,” vraví.

Nepredpokladá, že by glykozidy steviolu mohli byť konkurenciou cukru alebo že by ich na trhu nahradili.

„Produkty sladené steviolglykozidmi sú oproti cukru pomerne drahé, takže je o ne menší záujem,“ hovorí Silvia Večerová zo spoločnosti Starweb, ktorá je výhradným dovozcom výrobkov Steviola.

Cukor stále vedie

U nás sa stévia pridáva najmä do nápojov. Patria medzi ne niektoré zelené čaje Nestea.

Produkty so stéviou ponúka Kofola. Ide o kofolu bez cukru, kde prírodné sladidlo dopĺňa syntetický aspartam a acesulfám K. Zákazníci podľa hovorkyne Kofoly Jarky Musilovej však uprednostňujú klasickú kofolu.

„Glykozidy steviolu majú veľmi špecifickú chuť, ktorá môže negatívne ovplyvniť chuť nápoja,“ vraví Musilová. Aj preto sa nepoužívajú ako jediné sladidlo.

SkryťVypnúť reklamu

So stéviou sú už aj detské nápoje Jupík, ktoré majú takto kalorickú hodnotu nižšiu o dve pätiny oproti tým s cukrom.

Medzi novinky patrí aj kečup Spak sladený výťažkom zo stévie.

„Čo sa týka Česka a Slovenska, záujem je zatiaľ malý oproti západným krajinám ako Rakúsko či Nemecko,“ hovorí Jarka Želízková zo spoločnosti Spak. V predaji podľa nej stále dominujú klasické kečupy s cukrom.

Širšiu ponuku výrobkov so stéviou ponúkajú špecializované predajne pre zdravú výživu, diabetikov či celiatikov.

Niekde už obaly menili

Hoci budú musieť výrobcovia označovať potraviny so stéviou inak, Musilová neočakáva, že im to zvýši náklady. Etikety na výrobky totiž objednáva firma priebežne.

Spoločnosť McCarter má v ponuke asi dvadsať nápojov s výťažkom zo stévie. Podľa jej manažérky Jany Galbovej už spĺňajú požiadavky na nové označenie, menili ho dopredu práve pre novú vyhlášku.

SkryťVypnúť reklamu

V obchodoch sa však dajú nájsť ešte aj nápoje so starým označením.

Náklady na zmeny obalov závisia podľa Galbovej od množstva produktov. „V prípade zmien týkajúcich sa širšieho portfólia výrobkov by sme mohli hovoriť teoreticky aj o likvidačných nákladoch,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 894
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 444
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 972
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 806
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 324
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 702
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 518
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 298
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 904
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 920
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 116
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 769
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 161
  6. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme. 7 723
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 479
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 522
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dôvodom bola aj deeskalácia napätia v obchodných vzťahoch medzi USA a Čínou.


TASR 1
Ilustračné foto.

Medzi desiatkou najziskovejších spoločností na svete kótovaných na burze nie je žiadna z Európy.


TASR
Ilustračné foto.

K rozvoju prispieva najmä expanzia platforiem ako Shein, Alibaba alebo Temu.


TASR
Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 904
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 920
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 116
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 769
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 161
  6. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme. 7 723
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 479
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 522
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu