BRATISLAVA, BANSKÁ BYSTRICA, KOŠICE. Od nedele si môžete odkladať bločky z obchodov. Dá sa s nimi zapojiť do Národnej bločkovej lotérie.
Smer ňou chce motivovať ľudí, aby si pýtali bločky v reštauráciách či u kaderníka. Očakáva, že tým zúži priestor podnikateľom na neplatenie daní.
Zatiaľ možno bločky len zbierať, prihlásiť do lotérie sa budú dať až 16. septembra.
Záujem zatiaľ nevidno
Keďže Tipos nespustil reklamu, ktorou by novú lotériu pripomínal, zákazníci, no ani obchodníci zväčša o súťaži vôbec nevedia.
„Ošiaľ môže prísť, ľudia si zatiaľ nákupy nerozdeľujú,“ vraví predavačka v Tescu na bratislavskom Kamennom námestí. Nepostrehla, že by sa niekto pýtal na lotériu.
„Žiadnu inštruktáž sme nedostali. Ani sa ma na to nikto zo zákazníkov nepýtal,“ potvrdzuje pokladníčka v košickom Tescu. O lotérii netušili ani pracovníci tamojšieho Exisportu či Nay. „Počujem to od vás prvýkrát. Ako to vlastne propagujú?“ pýtali sa nás.
V banskobystrickom Tescu nebol záujem o bločky väčší, ani si tam ľudia nerozdeľovali nákupy, aby mali viac blokov. „Tie, čo nechajú, zahadzujeme,“ hovorí pokladníčka.
Zákazníci v hypermarkete pritom nemusia žiadať pokladníčky, aby im dali nákup na viac blokov. Stačí prejsť cez samoobslužnú pokladnicu a nákup si rozdeliť. Štyri veci nad euro, štyri bloky. To, že by si tak rozdeľovali nákup iní nakupujúci, sme nepostrehli.
Zamýšľal sa niekto nad tým, či nie je nízka efektivita výberu DPH skôr problémom cielených podvodov s vratkami? pýta sa Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Pre koho bude aplikácia?
„Najmä dôchodcovia, ktorí si brali bloky predtým, si ich berú aj teraz, a mladí takmer vôbec,“ konštatuje predavačka v kremnickom nákupnom centre.
Zákazníci v banskobystrickej trafike odchádzajú skôr, než predavač bloček vytlačí. „Osemdesiat percent blokov končí tu,“ ukazuje predavač na plnú škatuľu.
Manželia nakúpili v košickom Carrefoure potraviny za viac ako 20 eur. Starší pán má o lotérii podrobné informácie, ale nevie, či sa do nej aj prihlási. Verí však, že hra môže znížiť daňové úniky.
„Bežnému človeku ujde, či bloček obsahuje všetky potrebné údaje. Odborníci však ľahko zistia, či na ňom niečo chýba a či sa podnikateľ nesnaží uniknúť povinnostiam.“
Ítečkár Patrik Sabo uvažuje, že blok z košického Carrefouru zaregistruje cez mobilnú aplikáciu. „Neviem, či registrácia nebude príliš komplikovaná pre bežných ľudí, ktorí nemajú smartfóny či internet,“ vraví.
Predavačka v banskobystrickom Baumaxe hovorí, že u nich si bločky ľudia berú pravidelne, no nie pre lotériu, ale pre prípad reklamácie.
„Neviem, čo chcelo ministerstvo financií dosiahnuť, ale v nákupných centrách je efekt lotérie pre zvýšenie výberu daní aj tak nulový. Pokladnice vydávajú bloky automaticky,“ dopĺňa oblsuhu v Baumaxe zákazník.
V bufete v Kysuckom Novom Meste lotéria nikoho nezaujíma. Majitelia tvrdia, že len málo nákupov je za viac než euro. Zákazníci si bločky nepýtajú, mnohí dokonca vravia, aby bloky ani netlačili. „Blokujeme všetko, nechceme mať problémy,“ dodala predavačka.
V trafikách zatiaľ nepomôžu
Personál, ktorý bude o pár dní registrovať bločky, vie o novej lotérii málo.
BRATISLAVA, KOŠICE. I keď o tri týždne budú registrovať aj bločky, momentálne v trafikách o novej hre veľa informácií nedostanete. A to napriek tomu, že dnes bežne prijímajú tikety do lotérií Loto či Keno 10.
„Zatiaľ sme nedostali žiadne pokyny, tiež na to čakám. Viem len to, čo je v televízii,“ povedala pracovníčka trafiky v centre Bratislavy.
„Zatiaľ ich neregistrujeme,“ reagovala na našu otázku predavačka v košickej predajni tabaku. „Až po šestnástom septembri. Také máme inštrukcie...“ hovorí obsluha v ďalšej košickej trafike.
Štátny Tipos chce investovať do reklamnej kampane o bločkovej lotérii najviac 550-tisíc eur, no kedy ju spustí, nevedno.
To, aby ľudia získali návyk pýtať si od podnikateľov bločky, považujú odborníci za najreálnejší prínos lotérie.
„Najmä pri väčších nákupoch nemusí byť totiž motivácia možnej výhry dostatočná nato, aby prevážila istú úsporu z nezaplatenia DPH,“ vraví analytik UniCredit Banky Ľubomír Koršňák.
Mikuláš Jeseneský, Adam Valček