Agentúrny text sme nahradili článkom SME.
BRATISLAVA. Extrémne zadlžený nákladný železničný dopravca ZSSK Cargo má o problém navyše. Protimonopolný úrad mu vyrubil pokutu vyše desať miliónov eur.
Tvrdí, že Cargo odmietalo konkurentom prenajímať a predávať elektrické rušne. Tí potom využívali menej efektívne motorové rušne, do ktorých mali problém natankovať, lebo im Cargo nechcelo sprístupniť svoje depá.
„Zámerom takéhoto konania bolo vytlačiť konkurentov z trhu či zabrániť ich rastu,“ povedala hovorkyňa úradu Alena Sedláková.
Firma sa chce odvolať
Štátne Cargo, ktoré má dlh asi 500 miliónov eur, sa pokuty neobáva.
„Nesúhlasíme so závermi Protimonopolného úradu. Využijeme všetky zákonné opravné prostriedky na zvrátenie tohto rozhodnutia,“ zareagoval hovorca štátnej firmy Martin Halanda.
Cargo teda podá proti rozhodnutiu takzvaný rozklad. Ak nebude spokojné ani s ďalším rozhodnutím, môže sa brániť na súdoch.
Konkurenti Carga tvrdia, že správanie dominantného dopravcu ich poškodzuje približne od roku 2005. Vtedy sa železničná nákladná doprava odčlenila od osobnej dopravy po železnici.
Protimonopolný úrad doplnil, že prešetroval pochybenia v rokoch 2005 až 2010. Kto sa naň obrátil s podnetom, sa nepodarilo zistiť.
„Ten, kto chcel tankovať do motorových rušňov, musel naftu priviezť cisternou k rušňu,“ hovorí Ján Biznár, konateľ spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia, ktorá má na trhu asi dvojpercentný podiel.
Problémy s prístupom k rušňom prekonáva jeho firma tak, že si prenajíma elektrické rušne v západnej Európe.
„Taký nový rušeň stojí 1800 eur na deň. Keď si prenajmem staršiu lokomotívu, vyjde to od 300 do 500 eur na deň,“ vraví Biznár.
Porovnáva na základe cien, ktoré sa platia za prenájom starších elektrických rušňov toho typu, ako má Cargo. K dispozícii je ich však iba niekoľko, a tak sa prenajímajú najmä nové rušne.
Pokutu chápme ako odkaz, že ďalšia inštitúcia si myslí, že niet dôvodov, aby sme Cargo znova chránili, píše Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Mohli za ne pýtať viac
„Z hľadiska liberalizácie trhu postup Carga nie je správny,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
Faktom však je aj to, že obdobne fungujú aj dominantní dopravcovia v okolitých krajinách a Cargo je v zlej finančnej situácii. Okrem bánk dlhuje firma desiatky miliónov eur aj štátu. Ten firme požičal, aby prekonala krízu.
Cargo sa mohlo komplikáciám s Protimonopolným úradom vyhnúť, ak by prenájmy rušňov umožnilo, ale stanovilo za ne vysoké ceny, vraví Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.
Takto sa komplikuje situácia firmy v čase, keď chystá ozdravný plán. V rámci neho ide presúvať aktíva do nových dcérskych spoločností, podiely v nich ponúkne súkromníkom.
Firma si nechá spomínané rušne. Napríklad vozne chce vyňať do dcérskej firmy.
Šéf Carga Vladimír Ľupták nedávno pre SME povedal, že by bol rád, keby sa vozne, ktoré nebude využívať Cargo, dali prenajímať len mimo Slovenska. Mohla by to byť jedna z podmienok pre potenciálneho súkromníka, ktorý by chcel spravovať vozne.