SME

Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP

Ministerstvo dopravy považuje spôsob financovania výstavby úsekov D4 a R7 zo súkromných zdrojov za jedinú reálnu možnosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÁ SME - JÁN KROŠLÁK)

Dôvodom je nedostatok peňazí v štátnom rozpočte a obmedzené možnosti využitia eurofondov v bratislavskom regióne.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce postaviť časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú tak, ako pôvodne plánovalo, cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Spôsob financovania výstavby zo súkromných zdrojov v týchto prípadoch považuje za jedinú reálnu možnosť.

Málo z rozpočtu

Peniaze v štátnom rozpočte by na takéto náročné projekty nestačili a využitie eurofondov v bratislavskom regióne je obmedzené. Odhadované stavebné náklady tvoria spolu okolo 1,3 mld. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Rezort dopravy už uvažuje o príprave súťaže na výber poradcu pre realizáciu projektu.

"Je absolútne jasné a evidentné, že Bratislava potrebuje nultý obchvat, pretože do roku 2020 by sa situácia v hlavnom meste stala neúnosnou," povedal v stredu minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády.

Podľa neho je už najvyšší čas začať realizovať projekt obchvatu Bratislavy, podobne ako R7 smerom na východ z mesta, keďže táto trasa je už značne preťažená.

Cez PPP chce ministerstvo dopravy určite postaviť prvé dva úseky R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná.

Tretí úsek od Dunajskej Lužnej po Holice by sa dal teoreticky postaviť aj s použitím peňazí Európskej únie. V rámci PPP sa však podľa ministra dopravy pravdepodobne postavia spomínané tri úseky R7 a úsek D4 z Jaroviec do Rače.

SkryťVypnúť reklamu

Zdôvodnil to ich ucelenou výstavbou v čo najrýchlejšom možnom čase, lebo D4 a R7 budú prepojené. "Práve úsek od Jaroviec po Raču vo významnej miere rieši aktuálne dopravné problémy na hlavných ťahoch v okolí Bratislavy," povedal Počiatek.

Stavbu nadväzujúceho diaľničného tunela pod Malými Karpatmi označil ešte len za otázku budúcnosti.

Počiatek: "Urobili sme rozhodnutie"

"Urobili sme rozhodnutie, že pôjdeme touto cestou. Ešte máme pred sebou veľa krokov, pretože toto je len začiatok," poznamenal o PPP Počiatek.

Ešte nie je dokončená ani dokumentácia pre územné rozhodnutie pre D4. "Je jasné, že budeme potrebovať poradcu, či už právneho alebo ekonomického. Preto začneme pripravovať podklady na súťaž na poradcu," dodal minister dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Potom sa bude vypracovávať štúdia realizovateľnosti a súťaž na samotného koncesionára by sa podľa odhadov mohla začať v roku 2015.

V optimistickom prípade by ministerstvo chcelo súťaž v tom istom roku aj skončiť a následne aj začať s realizáciou projektu.

K odhadovaným stavebným nákladom na D4 a R7 v objeme 1,3 mld. eur treba pripočítať aj náklady na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie aktivity.

"Takže tá suma bude určite vyššia a bude sa to ešte spresňovať pre vyvolané investície a predstavy samospráv o trasovaní. "Berme tento odhad ako veľmi základný, ale budú na to expertízne pohľady," dodal Počiatek.

Náklady by podľa neho mali byť spresnené v najbližšom polroku. Aj keď tento projekt bude väčší ako v prípade stavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré sa tiež stavali cez PPP, náklady by podľa ministra nemali byť oveľa väčšie.

Doprava

Ilustračné foto.

Počas celého týždňa bude posilnená prítomnosť hliadok.


TASR
Ilustračné foto

Z Mlynských nív sa nebude dať pokračovať priamo na Dunajskú.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (12. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 180
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 6 948
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 804
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 811
  5. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 791
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 509
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 917
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 366
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 758
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 693
  3. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 17 687
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 294
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 641
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 084
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 604
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 567
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rafinéria Garyville v meste Marathon na juhu Louisiany.

Cena Brentu prekročila 66 dolárov za barel.


TASR

Zvýšenie cien by mohlo výrobcovi pomôcť zmierniť dodatočné náklady vyplývajúce z ciel.


TASR 1
Ilustračné foto.

Cenu drahého kovu ovplyvnili rokovania.


TASR

Prudké zhoršenie výhľadu automobilka odôvodnila nákladnou reštrukturalizáciou a neistotou v medzinárodnom obchode.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 758
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 693
  3. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 17 687
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 294
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 641
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 084
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 604
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 567
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťZatvoriť reklamu