BRATISLAVA. Čaká vás doma list od distribútora elektriny? Nemusí to automaticky znamenať, že máte niečo platiť.
Príklady
Aké sú postihy
Distribútor, ktorý sa stará o káble, platí pokutu:
- 20 až 100 eur, ak prekročí 30dňovú lehotu na to, aby odstránil príčiny zníženej kvality elektriny.
- 20 až 200 eur, ak nezačne s distribúciou elektriny v zmluvnom termíne.
- 2 až 30 eur za meškanie s oznámením o plánovanej odstávke.
- 20 až 50 eur za meškanie so stanoviskom k žiadosti o pripojenie zariadenia odberateľa elektriny k distribučnej sústave.
- 10 až 50 eur, ak dostane reklamáciu na správnosť vyúčtovania a do 30 dní neoverí, či je oprávnená.
- 10 až 50 eur, ak nepodpíše zmluvu so záujemcom o odber elektriny do 5 dní, odkedy splnil podmienky.
pokuty sa rôznia podľa dĺžky meškania, prekážok, ktoré bránia splneniu povinností. Pri rôznych napäťových úrovniach môžu byť aj vyššie.
Zdroj: vyhláška 275/2012
Čitateľke SME Západoslovenská distribučná listom oznámila, že jej vyplatí 30 eur. Spoločnosť totiž porušila takzvané „štandardy kvality“, keď ju odpojila od elektriny. Namiesto toho, aby ju o odstávke informovala v 15dňovom predstihu, na výpadok prúdu ju neupozornila vôbec.
„Kompenzačná platba bude uhradená poštovým poukazom alebo na účet podľa zadefinovaného spôsobu platby,“ napísala firma klientke.
Pripájať musia rýchlo
Právo na automatickú kompenzáciu majú odberatelia elektriny od začiatku tohto roka. Vtedy začala platiť nová vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
„Aj keď si niekto nenárokuje kompenzáciu, tak mu patrí,“ povedal hovorca regulačného úradu Miroslav Lupták.
Odškodnenie by mali spotrebitelia dostať aj za to, ak s nimi dodávateľ elektriny včas nepodpíše zmluvu. Ak vás odpoja od elektriny ako neplatiča, ale medzičasom ste už dlhy uhradili, distribútor vás musí pripojiť do siete bez zbytočného meškania. Ak tak neurobí do jedného pracovného dňa po dni, keď dostal peniaze na účet, platí automaticky pokutu.
Pri päťdňovom meškaní je to podľa vyhlášky 48 eur. Tento modelový príklad platí od začiatku septembra do konca mája pre tých, ktorí kúria elektrinou.
Dodávateľom elektriny hrozia sankcie aj pri neplnení si ďalších povinností. „Mali sme šesť alebo sedem prípadov, keď sme vyplácali zhruba od 18 do 50 eur,“ opisuje skúsenosti Martin Ondko z firmy Magna EA.
Peniaze vyplácali preto, lebo včas nezareagovali na reklamácie vyúčtovania. Pre novinku regulačného úradu Magna EA prijala aj nového zamestnanca, ktorý sleduje automatické kompenzácie.
Prípadov nie je veľa
Vyplácanie pokút je však skôr výnimka než pravidlo, potvrdzujú to aj ďalšie firmy.
„Nároky na vyplatenie kompenzačných platieb sú ojedinelé, ani nie desiatka prípadov za uplynulých osem mesiacov roka,“ vraví Andrea Danihelová z Východoslovenskej energetiky.
Západoslovenská distribučná hovorí, že ročne odpája asi tri milióny ľudí. Neurobiť pritom žiadnu chybu, ako napríklad včas neupozorniť na odstávku, je pri stanovených lehotách nemožné, dodal Peter Kimijan z tejto spoločnosti.
Ak by mali zákazníci pocit, že majú nárok na kompenzáciu, ale od firmy nič automaticky nedostali, treba sa ozvať, pripomína Stredoslovenská energetika – Distribúcia.
„Podnet prešetríme, a keď je opodstatnený, bude kompenzácia vyplatená dodatočne,“ povedala Jana Bolibruchová, hovorkyňa spoločnosti.
Vždy platiť nemusia
Sú však aj situácie, za ktoré firmy nemôžu. Počas nich kompenzácie spotrebiteľom platiť nemusia.
Tieto situácie definuje vyhláška regulačného úradu. Patria medzi ne výpadky v stave núdze, živelnej pohromy či po odstraňovaní príčin udalostí, ktoré ohrozujú život alebo zdravie.