Keď mala niektorá zo štátnych zdravotných poisťovní finančné problémy, štát jej zväčša pomohol. Teraz tento jeho postup preverí Brusel. Ak by bola na trhu už len Všeobecná zdravotná poisťovňa, Brusel by pomoc nemusel vymáhať späť, hovorí KATARÍNA PRÍKAZSKÁ, právnička TaylorWessing e/n/w/c.
Čo pre nás znamená list, v ktorom Európska komisia oznamuje začatia konania voči Slovencku?
„Listom Komisia ešte nekonštatuje, že Slovenská republika poskytla dvom poisťovniam nepovolenú štátnu pomoc. Vyjadruje však svoje pochybnosti o jej súlade s právom Únie a otvára formálne vyšetrovanie. Komisia môže dospieť k viacerým záverom. Jeden je, že o štátnu pomoc nepôjde najmä preto, že povinné zmluvné zdravotné poistenie nie je hospodárska činnosť v zmysle predpisov Únie. Tento argument zdôrazňuje aj vláda. Ak to Komisia uzavrie, že predsa pôjde o hospodársku činnosť, a teda o štátnu pomoc, bude skúmať, či je pomoc odôvodnená, teda či sa na ňu vzťahuje jedna z povolených výnimiek. V liste sa napríklad uvádza, že pomoc slúži na podporu určitých hospodárskych činností, o čom však Komisia už teraz pochybuje.“
Ak potvrdí, že bola pomoc nepovolená?
„Keď Komisia pomoc označí za nezlučiteľnú s vnútorným trhom Únie, uloží Slovensku, aby pomoc vymohla do štátneho rozpočtu. V každom prípade však stanovisko Komisie ohľadne toho, či ide o hospodársku činnosť, alebo nie, môže sa použiť v argumentácii či už vlády, alebo súkromných poisťovní v prípade vytvorenia jednej poisťovne a vyvlastnenia.“
Ak štát nebude s rozhodnutím Komisie súhlasiť, čo môže robiť?
„Môže sa obrátiť na Súdny dvor Európskej únie a žiadať, aby súd vyhlásil rozhodnutie Komisie za neplatné.“
Prečítajte si hlavný článok:
Európska komisia začala prešetrovať pomoc štátnym poisťovniam
Ako dlho rozhodovanie trvá?
„Proces formálneho vyšetrovania pred Komisiou trvá 18 mesiacov, často sa prekročí. V prípade podania žaloby na Súdnom dvore sa proces ešte predĺži.“
Musí Slovensko o vrátenie peňazí VšZP požiadať?
Ak by Komisia rozhodla, že ide o nepovolenú štátnu pomoc a pomoc už bola poskytnutá, čo je náš prípad, zároveň uloží povinnosť, aby si Slovensko sumu vyžiadalo od poisťovne naspäť aj s úrokmi za obdobie nezákonnosti. Slovensko musí podľa práva EÚ urobiť všetky nevyhnutné kroky, aby pomoc vymohlo. Ak to neurobí, čelí žalobe o porušenie zmluvy na Súdny dvor aj s hrozbou finančných sankcií.“
Štát ako jediný akcionár Všeobecnej môže od nej žiadať 150 miliónov eur naspäť, čo by spôsobilo, že by poisťovňa nebola platobne schopná, čo by on ako akcionár mal následne vyriešiť.
Rozumiem tomu, ale aj tak by mal akcionár, s cieľom udržiavať zdravú hospodársku súťaž na trhu, nechať Všeobecnú ako štátnu akciovku podnikať bez finančných injekcií. Zaujímavá situácia by však nastala potom, ak by už bol medzičasom zavedený unitárny systém. V tomto prípade by už vrátenie pomoci úplne stratilo svoj zmysel. Účelom vrátenia pomoci totiž nie je sankcionovať štát či príjemcu, ale obnoviť štátnou pomocou narušenú súťaž. V unitárnom prostredí by už súťaž nebola a či by Komisia aj tak na vrátení trvala, je otázne.
Ak by si Slovensko muselo vyžiadať peniaze, čo by sa stalo?
„Ak by Komisia uložila Slovensku povinnosť pomoc vymôcť, tak Slovensko toto rozhodnutie zrejme napadne na Súdnom dvore. To môže celý proces vymáhania predĺžiť aj na niekoľko rokov.“
Je tu podľa vás hospodárske prostredie?
„Skôr sa prikláňam, že áno. Komisia však bude pri rozhodovaní o tejto otázke, teda či je systém povinného zdravotného poistenia u nás hospodárskym systémom alebo systémom založeným na solidarite, vykladať podľa existujúcich rozsudkov Súdneho dvora.“
Takže podnety sú opodstatnené? Ide o nepovolenú štátnu pomoc?
Táto téma je dosť špecifická aj pre Komisiu a vyžiada si hlbšiu analýzu. Dnes sa to nedá s určitosťou povedať. Foriem a opatrení skúmanej pomoci bolo viac, napríklad dotácia, zvýšenie základného imania , a nie je vylúčené, že Komisia vo vzťahu k nim dospeje aj k odlišným záverom.“
Bolo už takéto konanie proti SR?
„Slovenskú republiku už vo veci poskytnutia nepovolenej štátnej pomoci raz žalovali pred Súdnym dvorom EÚ a spor prehrala. Išlo o poskytnutie pomoci podniku Frucona Košice vo forme odpustenia daňového dlhu, čo i právoplatne potvrdil slovenský súd v rámci vyrovnacieho konania. Komisia túto pomoc vyhlásila za neoprávnenú a nariadila Slovenskej republike, aby pomoc vymáhala naspäť. SR si túto povinnosť nesplnila a treba uznať, že vzhľadom na existujúci právoplatný rozsudok slovenského súdu to ani nebolo jednoduché. Komisia však na ťažkosti členských štátov neprihladia a aby Slovensko primala k splneniu povinnosti, podala proti nej žalobu na Súdny dvor.“
Ako to dopadlo?
„Aby bolo možné v budúcnosti účinnejšie vymáhať nepovolenú štátnu pomoc, prípad Frucony vyústil až do novelizácie Exekučného poriadku a zákona o štátnej pomoci - podľa platnej úpravy je rozhodnutie Komisie, ktorým nariaďuje vrátenie pomoci priamo exekučným titulom (teda SR môže priamo od príjemcu pomoc vymôcť bez toho, aby o tom museli rozhodnúť slovenské súdy).“