BRATISLAVA. Necelé dva týždne po vyhodnotení a o dva týždne skôr, ako podľa zákona musel, zverejnil reťazec Lidl na dverách svojich predajní tabuľku predajcov potravín aj s informáciou, aký podiel tvorí predaj slovenských výrobkov z ich obratu.
Lidl pritom skončil v rebríčku, ktorý zostavilo z podkladov obchodníkov ministerstvo pôdohospodárstva, na poslednom, 61. mieste. Slovenské potraviny podľa údajov, ktoré agrorezort zverejnil, v tomto reťazci tvorili v prvom polroku 17 percent z jeho tržieb.
Povinnosť si splnil
"Ako jeden z lídrov trhu sme chceli ísť príkladom a splniť si zákonnú povinnosť čo najskôr," povedal pre SME hovorca reťazca Tomáš Bezák. Dodal, že Lidl každú zmenu legislatívy rešpektuje a prispôsobuje sa jej v čo najkratšom čase.
Tabuľka, ktorú Lidl vyvesil na obchode v centre Bratislavy, má doporučenú veľkosť aj formu. Na výklade predajne ju však môžu spotrebitelia prehliadnuť, pretože sa vedľa nej nachádzajú ďalšie dva oznamy o možnosti platby stravnými lístkami a informácia o elektronickej ochrane tovaru z predajne.
Metodika bola divná
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský tvrdí, že Lidl vyvesením oznamu v predajni naplnil literu zákona. Metodiku, podľa ktorej rezort pôdohospodárstva zostavil rebríček však spochybňuje.
Na jeho čelo sa totiž dostali podnikové predajne výrobcov potravín. "Nepovažujem za logické a správne, ak sú na prvých miestach rebríčka výrobcovia potravín s jednou či dvomi predajňami," vraví. Podľa neho neboli kritériá, ktoré sa použili pri vyhodnocovaní predajcov potravín správne nastavené.
Zákazníkov to neodradí
Hoci Lidl skončil v rebríčku na konci, neočakáva, že zverejnenie tejto informácie v jeho či konkurenčných predajniach povedie k zmene správania sa zákazníkov. "Lidl sa vďaka svojmu sortimentu, tematickým týždňom, dôrazu na kvalitu za čo najlepšiu cenu a snahe o rýchle vybavenie zákazníka dlhodobo teší z rastúcej obľuby," povedal Bezák.
Tvrdí, že od zákazníkov dostávajú pozitívnu odozvu so zameraním sa obchodu na kvalitu a nie na geografický pôvod produktov.