BRATISLAVA. Tri lacnejšie ponuky z tendra vyradili a bez súťaže vyhrala najdrahšia. Tak vyzeral výber prevádzkovateľa elektronického mýta za prvej vlády Roberta Fica.
Víťazný SkyToll prevýšil s ponukou 852 miliónov eur asi o 200 miliónov eur najlacnejšiu ponuku.
Aj keď Európska komisia hrozila, že Slovensko poženie pre mýtny tender na Súdny dvor Európskej únie, teraz vraj zmenila názor.
„Dohodli sme sa, že nás nebudú žalovať, keď splníme dve podmienky,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Tvrdí, že úradníkov presvedčil a zvráti vplyv krokov jeho predchodcu z čias prvej vlády Roberta Fica, vtedajšieho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.
Zástupcovia Komisie z Bruselu to nechceli komentovať.
Už žiadne lístky
Prvou podmienkou podľa Počiatka je, že sa mýto u nás už nebude dať platiť inak než elektronicky.
Preto sa od októbra ruší takzvaný lístkový systém, ktorý umožňoval vodičom kúpiť ticket na niektorú z tranzitných trás. Vodiči na nich tak nepotrebovali palubné jednotky.
To sa Európskej komisii nepozdávalo ani preto, že keď sa o mýto súťažilo, o jazdách na lístky reč nebola.
Konkurenti SkyTollu totiž mohli podať úplne iné ponuky, keby vedeli, že nebudú musieť mať hneď od štartu mýtneho systému palubné jednotky úplne pre všetkých.
Záhadný Fleetpay
Počiatek ešte musí vyriešiť platbu mýtneho cez takzvané palivové karty. Do tejto možnosti platieb sa totiž vsunul tajomný medzičlánok. Volá sa firma Fleetpay a je spájaná s podnikateľom Milanom Fiľom.
Vďaka autorizácii platieb cez Fleetpay si vraj mohol SkyToll prilepšiť aj o 140 miliónov eur. Podrobnosti o tejto transakcii zatiaľ jasne nevysvetlilo ani jedno vedenie ministerstva dopravy.
Počiatek nepresnil, čo chce urobiť s touto výhradou Komisie.
Vo vestníku verejného obstarávania sa objavila zákazka na zabezpečenie platieb za služby elektronického výberu mýta palivovými kartami.
Víťaz má zinkasovať 75 miliónov eur. O čo presne ide, sa nepodarilo zistiť.