BRATISLAVA. Je sedem hodín večer. Cestou z práce na autobus sa zastavíte ešte v potravinách. Rýchlo nakúpite, ale spoj zmeškáte preto, lebo v predajni s piatimi pokladňami je otvorená len jedna. A hoci pri nej stojí dlhý rad ľudí, ďalšiu neotvoria. Možno až keď si to od predavačiek vypýtate.
Obchodné reťazce majú pravidlá na to, kedy musia predavači otvoriť ďalšiu pokladňu. A tvrdia, že ľudí čakať nenechajú.
Počítajú zákazníkov
„V Tesco Stores máme iniciatívu Dvaja v rade – čo znamená, že ak sú v rade viac ako dvaja zákazníci, urobíme maximum preto, aby sme pre zákazníkov otvorili ďalšiu pokladňu,“ tvrdí hovorkyňa Tesco Zuzana Lošáková. Všetkých zamestnancov školia aj na pokladníkov.
V Bille majú podobné pravidlo, pri pokladni však musia byť aspoň štyria zákazníci. Ak si to personál nevšimne, treba podľa hovorkyne Martiny Kovacs o to požiadať „ktoréhokoľvek zamestnanca“.
V Hypernove a v Albertovi zasa hovoria, že zamestnancov presúvajú do pokladní „operatívne“. Hovorkyňa Diana Chovancová Stanková nepovedala, aký kľúč na to používajú. Vychádzajú vraj zo štatistík predaja.
Za špičku považujú čas od štvrtej popoludní do ôsmej večer a vtedy aj posilňujú zmeny.
V Bille zasa za dlhé čakanie v rade odškodňujú. Ak čakáte dlhšie ako päť minút a nie sú otvorené všetky pokladne, pýtajte si kupón na zľavu jedno euro.
Na otázky o pokladniciach neodpovedali Kaufland, Coop Jednota a Lidl.
Výrazne čakanie zrýchľujú samoobslužné pokladnice, ktoré sú zatiaľ iba v Tescu. Napríklad v predajni v centre Bratislavy podvečer obmedzujú pokladne s predajcami, takmer všetci si tak nákup účtujú sami.
Nezvládnu to všade
Zákazníci veľmi reťazcom neveria, že pri návale otvárajú ďalšie pokladne.
„Vidíme to ako reálny problém. Reťazce všetky bez rozdielov ignorujú zákazníkov,“ vraví Miroslav Tulák, šéf Združenia spotrebiteľov Považia a západného Slovenska.
Zákazníci podľa neho stoja v rade nezriedka aj desať minút a obchodníci si to nevšímajú.
Šéfka Fóra spotrebiteľov Marta Černá hovorí, že všetky predajne nenechávajú ľudí čakať. Závisí to podľa nej od vedúcich predajní a ich manažérskych schopností.