Zmluvná cena od Váhostavu s tým ráta, obsahuje totiž rezervu.
BRATISLAVA. Cena za výstavbu 16-kilometrového úseku D1 medzi Dubnou skalou a Turanmi sa môže vyšplhať na maximálnu sumu, ktorá je uvedená v zmluve.
Stavebná spoločnosť Váhostav, ktorá zákazku získala v tendri s najnižšou cenou, si totiž od štátu pýta ďalšie peniaze.
Nárokuje si 7,5 milióna eur, informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Je to suma, čo sa zmestí do rezervy, s ktorou rátala víťazná cena Váhostavu pre prípad, že sa vyskytnú nepredvídateľné situácie.
Rovnakú rezervu predkladali v ponukách aj konkurenti Váhostavu v súťaži.
Kliknutím zoznam zväčšíte
Zasadne komisia
Fakty
Dubná skala - Turany
V tendri vyhral zákazku o výstavbu tejto časti D1 Váhostav,
ponúkol najnižšiu cenu - 137,7 mil. eur,
v nej je už zarátaná rezerva pre prípad, že by sa vyskytli nepredvídateľné situácie ako napríklad zmeny v geológii,
rezerva je vo výške 12,5 milióna eur, čiže 10 % z ceny,
dosiaľ sa z rezervy čerpalo 1,9 milióna eur, dôvodom boli zmeny, ktoré si vyžiadal sám štát.
To, či 7,5 milióna eur, alebo časť z tejto sumy Váhostav dostane, nie je isté. Argumenty firmy neuznal stavebný dozor, a tak sa čaká, ako rozhodne komisia na riešenie sporov, ktorá sa v takýchto prípadoch zvoláva.
Ak by s jej verdiktom diaľničná spoločnosť nebola spokojná, môže podať námietku a o spore rozhodnú až súdy, hovorí Jánošík.
Váhostav tvrdí, že na tieto peniaze nárok má. Odôvodňuje to zmenou podmienok.
„Ide napríklad o urobenie prác, ktoré si vyžiadala zmena legislatívy v čase výstavby alebo nepredvídateľné fyzické podmienky, napríklad zmena geologických podmienok,“ vysvetľuje hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Stavebná spoločnosť pripomína, že vytendrovaná cena, teda 137,7 milióna eur sa meniť nebude. Suma 7,5 milióna eur, ktorú si nárokuje od štátu, sa zmestí do 12,5miliónovej rezervy, s ktorou víťazná cena počíta.
Rezerva je 10 percent zo základnej ceny. Dosiaľ sa z nej čerpalo 1,9 milióna eur.
Desať percent je optimum
Experti v stavebnej oblasti viackrát zopakovali, že zvýšenie ceny za stavbu diaľnice do 10 percent je v poriadku.
Túto úroveň považuje za hranicu Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb.
Podobne to vidí aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Odborníci tvrdia, že nepredvídateľné sú napríklad geologické podmienky.
Stavbár pre diaľnicu medzi Dubnou skalou a Turanmi vzišiel z tendra z čias exministra dopravy Jána Figeľa (KDH).
Štát očakával, že ho diaľnica vyjde na viac než 137 miliónov eur, a to 334 miliónov eur. Podobne to bolo aj s ďalšími tendrami.