BRATISLAVA. Slovenské osobné vlaky často ťahajú české rušne. Už niekoľko rokov si železničné spoločnosti vymieňajú lokomotívy zo susedných krajín, niekedy dokonca aj s rušňovodičmi.
Málokedy sa vyrovnávajú finančne. Snažia sa požičané vrátiť prevádzkou lokomotív na druhej strane hranice.
Jazdia hore-dolu
Nie je tak nič neobvyklé, že osobný vlak z Leopoldova do Bratislavy alebo rýchlik z Bratislavy do Zvolena ťahá rušeň Českých dráh.
Keď totiž český rušeň dotiahne na Slovensko český rýchlik, ostane u nás, a kým sa vráti domov, používa sa vo vnútroštátnej preprave.
„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) má so susednými železničnými správami podpísané dohody o vzájomnom nasadzovaní vozidiel a personálu,“ vraví hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Vyrovnávanie trakčných výkonov si spoločnosti odsúhlasia na obdobie platného grafikonu. Chcú tak zefektívniť používanie lokomotív a minimalizovať ich prestoje.
Podľa ZSSK používajú na slovenských železniciach asi 20 českých rušňov piatich typov. Najviac jazdia na tratiach Bohumín – Žilina – Košice, Košice – Trebišov, Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica, výnimočne aj na iných.
Dôvodom teda nie je to, že by ŽSSK mala málo hnacích vozidiel. Počas aktuálneho grafikonu majú plánované najazdiť na Slovensku 1,9 milióna vlakokilometrov. Denne tak v priemere najazdia vyše päťtisíc kilometrov.
Naše sú rýchlejšie
Slovenské rušne v Česku najazdia pri ťahaní vlakov zhruba o desatinu menej – 1,73 milióna kilometrov.
Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský hovorí, že slovenské rušne napríklad jazdia na trase z Prahy do Budapešti, lebo Českým dráham chýbajú vozidlá na rýchlosť 160 km/h.
České lokomotívy využívajú v Nemecku na trasách do Hamburgu či medzi Berlínom a Drážďanmi. Rušne si vymieňajú aj s poľskými či s rakúskymi spoločnosťami.
Železnice tak riešia nedostatok určitých typov hnacích vozidiel v jednotlivých oblastiach.
Vyrovnávanie kilometrov, teda plnenie plánov výkonov českých rušňov po Slovensku a slovenských v Česku sa robí ku koncu platnosti grafikonu, teda začiatku decembra.
Železničná spoločnosť Slovensko vlastní vyše sedemsto rušňov, z toho je vyše tretina staršia ako tridsať rokov. Každý rok pritom smeruje do opráv a modernizácie rušňov menej peňazí, dôvodom sú najmä nižšie dotácie zo štátneho rozpočtu.
Na Slovensku sa používajú zväčša lokomotívy českej značky Škoda Plzeň, modernizujú ich spoločnosti ŽOS Zvolen zo skupiny ŽOS Vladimíra Poóra a ŽOS Vrútky bývalého poslanca Víťazoslava Mórica.