SME

Slovenské vlaky ťahajú aj české rušne

Výmeny vozidiel majú železničiari naplánované, u susedov najazdia milióny kilometrov.

(Zdroj: Ilustračné - SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Slovenské osobné vlaky často ťahajú české rušne. Už niekoľko rokov si železničné spoločnosti vymieňajú lokomotívy zo susedných krajín, niekedy dokonca aj s rušňovodičmi.

Málokedy sa vyrovnávajú finančne. Snažia sa požičané vrátiť prevádzkou lokomotív na druhej strane hranice.

Jazdia hore-dolu

Nie je tak nič neobvyklé, že osobný vlak z Leopoldova do Bratislavy alebo rýchlik z Bratislavy do Zvolena ťahá rušeň Českých dráh.

Keď totiž český rušeň dotiahne na Slovensko český rýchlik, ostane u nás, a kým sa vráti domov, používa sa vo vnútroštátnej preprave.

SkryťVypnúť reklamu

„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) má so susednými železničnými správami podpísané dohody o vzájomnom nasadzovaní vozidiel a personálu,“ vraví hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Vyrovnávanie trakčných výkonov si spoločnosti odsúhlasia na obdobie platného grafikonu. Chcú tak zefektívniť používanie lokomotív a minimalizovať ich prestoje.

Podľa ZSSK používajú na slovenských železniciach asi 20 českých rušňov piatich typov. Najviac jazdia na tratiach Bohumín – Žilina – Košice, Košice – Trebišov, Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica, výnimočne aj na iných.

Dôvodom teda nie je to, že by ŽSSK mala málo hnacích vozidiel. Počas aktuálneho grafikonu majú plánované najazdiť na Slovensku 1,9 milióna vlakokilometrov. Denne tak v priemere najazdia vyše päťtisíc kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Naše sú rýchlejšie

Slovenské rušne v Česku najazdia pri ťahaní vlakov zhruba o desatinu menej – 1,73 milióna kilometrov.

Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský hovorí, že slovenské rušne napríklad jazdia na trase z Prahy do Budapešti, lebo Českým dráham chýbajú vozidlá na rýchlosť 160 km/h.

České lokomotívy využívajú v Nemecku na trasách do Hamburgu či medzi Berlínom a Drážďanmi. Rušne si vymieňajú aj s poľskými či s rakúskymi spoločnosťami.

Železnice tak riešia nedostatok určitých typov hnacích vozidiel v jednotlivých oblastiach.

Vyrovnávanie kilometrov, teda plnenie plánov výkonov českých rušňov po Slovensku a slovenských v Česku sa robí ku koncu platnosti grafikonu, teda začiatku decembra.

Železničná spoločnosť Slovensko vlastní vyše sedemsto rušňov, z toho je vyše tretina staršia ako tridsať rokov. Každý rok pritom smeruje do opráv a modernizácie rušňov menej peňazí, dôvodom sú najmä nižšie dotácie zo štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa používajú zväčša lokomotívy českej značky Škoda Plzeň, modernizujú ich spoločnosti ŽOS Zvolen zo skupiny ŽOS Vladimíra Poóra a ŽOS Vrútky bývalého poslanca Víťazoslava Mórica.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 061
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 901
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 4 600
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 161
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 3 772
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 260
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 885
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 627
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 40 659
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 166
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 816
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 6 903
  5. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 749
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 670
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 383
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 224
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťZatvoriť reklamu