Šéfkou neziskovky, ktorá peniaze dostala, je bývalá hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská. Jedna prednáška vyšla na tisícku.
BRATISLAVA. Rozhadzovanie peňazí a dobrý kšeft pre súkromnú organizáciu. Tak pôsobia niektoré projekty z eurofondov, ktoré prepláca ministerstvo pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka zo Smeru.
Za projekt debát o konzumácii sladkovodných rýb v školách Bratislavského samosprávneho kraja dostala nezisková organizácia Samuel 9900 eur.
Šéfkou neziskovky je bývalá hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská, ktorá teraz pracuje v RTVS. V roku 2007 jej Smer ponúkol miesto straníckej hovorkyne.
Odborníkom dali zlomok
Neziskovka spravila za takmer desaťtisíc desať 60-minútových prednášok o zdravej výžive a sladkovodných rybách. Jedna prednáška tak vyšla na tisícku.
Je to výrazne viac než priemerný mesačný plat učiteľa a otázne sú aj položky, ktoré si neziskovka nechala preplatiť.
Výber ôsmich škôl vyšiel na 500 eur, technické vybavenie každej z prednášok vyčíslili na tristo eur a produkčné náklady boli spolu 2500 eur.
Dúbravská tvrdí, že tritisíc eur v kolónke technické vybavenie išlo na počítač, prenájom auta, projektor a na záhadne znejúcu položku „pomocný helper“. Na otázku, kde vybavenie skončilo, neodpovedala.
Honoráre pre odborníka na výživu a ichtyológa tvorili len 1500 eur.
Oľga Dúbravská. FOTO - markiza.sk
Tender robiť nemuseli
Na Gymnáziu na Bilíkovej ulici v Bratislave mali dve prednášky pre asi 60 študentov. Spomínajú si, že išlo o 45-minútové vystúpenia bez projekcie. Iné pomôcky okrem stojanov s logom ministerstva a EÚ nevideli.
Učiteľka biológie Karin Pipišková si prednášky pochvaľovala. Dve prednášky spravili aj na bratislavskej Základnej škole na Grösslingovej ulici.
Učiteľka z prvého stupňa si myslí, že takéto vystúpenie by zabezpečili aj učitelia so 600-eurovými mesačnými platmi. Tisíc eur za prednášku ju prekvapilo. Školáci dostali aj drobné propagačné predmety a brožúrku s rybími receptami.
V školskej jedálni, ktorá by mala variť zdravú stravu pre poučené deti, sa prednášajúci nezastavili.
V stupavskej škole si žiaci prednášky a darčeky pochvaľovali. Mali mať aj projekciu, ale technika haprovala.
Ako sa Dúbravská dostala k projektu? Keďže išlo o sumu pod desaťtisíc eur, ministerstvo nerobilo tender. Stačilo osloviť firmy a vybrať si.
„Projekt desiatich prednášok na školách obsahuje štruktúru nákladov, ktorá nevykazuje neobvyklé parametre,“ tvrdí ministerstvo.
Moderoval exmanžel
Z eurofondov ministerstvo preplatilo Dúbravskej aj ďalšiu akciu na propagáciu rýb. Aj tá bola tesne pod hranicou verejnej súťaže.
Akcia v centre Bratislavy stála 9919 eur a rozdávali na nej jedlá zo sto kilogramov rýb. Akciu za 400 eur uvádzal moderátor TA3 Jozef Dúbravský - jej bývalý manžel.
Dúbravská má aj firmu Business In, ktorá pre ministerstvo za eurofondy dodala dva minútové rozhlasové šoty s motívom „Dať si rybu, nemá chybu“ za štyritisíc eur. V jednom aj účinkuje.
Rozhlasové spoty, za ktoré dostala firma Oľgy Dúbravskej 4000 eur z eurofondov
Spokojné ministerstvo
„Sú to šoty na profesionálnej úrovni urobené so zveličením a humorom, keďže edukatívnu kampaň takýmto spôsobom ľudia radšej prijímajú,“ pochvaľuje si ministerstvo.
Kreatívny šéf v agentúre Wiktor Leo Burnett Martin Motáček vraví, že ide o vyhodené peniaze.
„To nie je reklamný šot, to je stroj času! Je leto 1986, mám päť rokov a sme na chate. Dedko má pustenú veselú sobotnú reláciu v rozhlase a diškuruje so susedom. Babka kope v záhrade. A vonku zúri komunizmus. Žiaľ, v niektorých inštitúciách zúri ďalej.“
Neziskovku Samuel založili s cieľom poskytovať všeobecne prospešné služby so zameraním na domovy dôchodcov, zariadenie opatrovateľskej služby, jedáleň pre dôchodcov, stredisko osobnej hygieny či práčovňu.
Z fondov propagujeme niečo, čo takmer nie je
Sektor rybného hospodárstva je u nás okrajová záležitosť, propagujeme ho však veľkoryso.
BRATISLAVA. Státisíce eur z eurofondov idú na propagáciu sektora, ktorý je okrajový a zamestnáva len hŕstku ľudí.
Práve za ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka sa rozbehol veľký marketingový projekt podpory predaja sladkovodných rýb.
Najväčšou položkou sa stala rybia kampaň, ktorú vyrobila a vysielala TA3 podnikateľa Ivana Kmotríka.
Ministerstvo na ňu vlani odkleplo až 684-tisíc eur, z ktorých 171-tisíc išlo na výrobu a 513-tisíc za opakované odvysielanie dvoch reklamných šotov, desiatich polhodinových dokumentárnych filmov a dvanástich dvadsaťminútových relácií.
Podľa správy ministerstva pôdohospodárstva sa podieľa tento sektor na celkovom hrubom domácom produkte 0,002 percenta a zamestnáva len 0,00075 percenta zo všetkých zamestnaných obyvateľov.
Chovu rýb sa podľa údajov z roku 2011 na plný pracovný úväzok venovalo len 291 ľudí a keby sa cena za kampaň v TA3 rozpočítala na kilogram vylovených rýb u nás, dotovali by každý kilogram 25 centmi.
Sladkovodné ryby sa k nám dovážajú hlavne z Česka a Vietnamu, a tak z eurofondov vyhradených pre Slovensko podporujeme najmä ich ekonomiky.
Minister Jahnátek vie za ryby dobre zaplatiť.
FOTO - ARCHÍV SITA
Miroslav Kern