Smer ešte nevie, či ukáže prepočty, koľko štát ušetrí na spájení úradov. Uvidíme podľa situácie, tvrdí minister vnútra ROBERT KALIŇÁK. Nezákonné zatajovanie považuje za nevyhnutné.
Ako by ste sa pozerali na ministra vnútra, ktorý dal príkaz nezverejniť dôležitú a významnú vládnu analýzu, keby ste boli v opozícii?
„Opozícia je tu na to, aby kritizovala. Zavolal by som mu a opýtal sa ho. Keby mi to vysvetlil, tak to pochopím.“
Volal vám už niekto z opozície?
„Nie.“
Oficiálne tvrdíte, že analýzy zverejníte neskôr, lebo ich neviete nájsť. Ste právnik. Považujete za správne, že ste dali pokyn oddialiť zverejnenie analýz z vymyslených dôvodov?
„Považujem to za nevyhnutné.“
Prečo nechcete, aby boli analýzy reformy ESO zverejnené na webe?
„Úspory zverejníme. Stratégiu postupu je problematické zverejniť. Nie že by sme sa o tieto dáta nechceli podeliť, ale neviem, či by to potom malo šancu uspieť. Bojujeme totiž s niekým, kto má rád teplé miestečká, kto tam rád vysedáva a je tam niekoľko desaťročí. To chceme zmeniť.
Urobiť byrokratický aparát menej byrokratickým a lacnejším. Keď by sme súperovi odkryli všetky karty, náš úspech je veľmi limitovaný. Ak sa chceme venovať tomu, že budeme tri roky diskutovať o tom, ako šetriť, môžeme ich zverejniť. Alebo sa rozhodneme, že chceme šetriť a musí to byť vec, ktorá ide relatívne rýchlo a prudko.“
Kto robil túto analýzu?
„Ministerstvo vnútra a jeho pracovníci.“
Teda ju pozná viac ľudí a mohli o nej rozprávať iným.
„To áno, ale išli by proti sebe. Dohodnime sa na tom, že väčšiu časť z nej budete mať k dispozícii a môžete klásť otázky. Pri tých veciach, kde vás požiadame, aby ste mali strpenie, kým sa to nezačne realizovať, bude na vás, či ich budete schopní akceptovať. Ale tá časť je pre nás zatiaľ viac diskrétna.“
Tú časť chcete ponechať v dôvernom režime, lebo sa obávate tlaku byrokratov?
„Áno. Zatiaľ vždy zvíťazili.“
Na druhej strane, niektorí byrokrati tú analýzu robili a vy ste ju aj ďalším byrokratom na iných ministerstvách ukazovali. Tak to vyzerá, že vám ide o to dostať z diskusie preč verejnosť, nie tých byrokratov.
„To sa mýlite. Nevideli to poriadne ani byrokrati. Keby to bolo tak, ako hovoríte, nemali by sme problém to ukázať. Verejnosť nám vôbec neprekáža. Problém sú iba tí, ktorí sa chcú postaviť vyslovene proti celému systému, ktorým sa snažíme ísť.“
Keď hovoríte, že analýzu nemôžete zverejniť pre pár ľudí, ktorí sú na teplých stoličkách, koho tým myslíte?
„Úrady, ktoré si vytvárajú agendy na to, aby mohli existovať, pričom si myslíme, že spojením či zrušením Slovensko o žiadny zo servisov, ktoré poskytuje ľudom, nepríde.“
Tým, že ste oddialili zverejnenie analýz reformy ESO, získali ste osem dní, ale budete musieť rozhodnúť, či ich zverejníte, alebo nie. A na nezverejnenie nevidíme dôvod. Ako budete postupovať?
„Podľa aktuálnej situácie. Ministerstvo vnútra patrí medzi rezorty, kde musíme reagovať na situáciu okamžite, aby sme dosiahli dobrý výsledok. Niekedy robíme neštandardné rozhodnutie, keď ide o záchranu alebo ochranu niektorých hodnôt, ktoré potrebujeme zabezpečiť. A to robíme aj v tomto prípade.“
Predĺženie času ste odôvodnili tým, že neviete analýzy nájsť alebo prekopírovať. Predpokladám, že analýzy máte aj vy v počítači.
„Nemám. Veci, ktoré majú veľa strán, rád čítam na papieri.“
To potvrdzuje, že tie dokumenty máte. Nepovažujete teda svoje rozhodnutie nezákonne nezverejniť analýzy za politický problém?
„Určite nie.“
Prečo?
„Pretože to všetko robíme v mene dobrej veci. Vy chcete odo mňa nejaký výsledok, ale teraz ma skúšate z toho, aby som vám odkryl proces, ako sa k tomu výsledku dostaneme. V poriadku, kritizujete ma za to, ja to znesiem, pre mňa je podstatný výsledok.“
Ako vám máme veriť, že sa výsledok naplní, keď nemáme podklady a nevieme o nich diskutovať?
„Proces a spôsob vám zverejníme. Nebudete vedieť len poslednú časť stratégie, ktorá možno tvorí pätinu úspechu. Všetky ostatné informácie dostanete. Čisto formálne, keby to bolo na mne, tak žiadate o niečo, čo formálne ani neexistuje a nedal by som vám to. To nie sú dve analýzy, je ich viac na rôznu tému.“
Návrh štátneho rozpočtu hovorí o dvoch analýzach. Jedna sa dotýka asi štyristo organizácií, druhá nehnuteľností. Keď to hovorí rozpočet, malo by to tak byť.
„Je viac analýz. Tie, ktoré sa zaoberali efektivitou jednotlivých organizácií, sú analýzy, ktoré riešili budúce fungovanie úradov, aj tie, ktoré sa venovali ďalším veciam.“
Koľko je tých analýz?
„Neviem.“
Keď tomu rozumieme správne, analýzu reformy ESO tajíte aj preto, že prinesie prepúšťanie.
„Nikdy to nebolo primárnym cieľom. Vy počítate vždy tabuľky, my mzdové náklady. Medzi tým je veľký rozdiel. Všimnite si, že minulé vlády, nielen naša aj Radičovej, vyhlasovali, že prepustili desaťtisíce úradníkov. Ale mzdové náklady neklesli. Čím to je?“
ESO znamená aj odoberanie niektorých výhod štátnych úradníkov. Chápeme to správne?
„Áno, ale len neoprávnených zamestnaneckých výhod. Budeme to posudzovať individuálne vo vzťahu ku konkrétnemu úradu, ku konkrétnemu jeho útvaru. Nebudeme plošne škrtať benefity, ale individuálne.“
Ktoré ministerstvá kládli najväčší odpor, keď ste ich žiadali, aby šetrili?
„Nie som tu na to, aby som sa na jednotlivých ministrov sťažoval. Oni sú svojím spôsobom tiež len obeťami tých, ktorí presviedčajú o tom, aká je nevyhnutná potreba, aby ich organizácia existovala alebo nedajbože sa jej ešte zvýšil rozpočet.“
- Zatajovanie analýz úspor obhajujú u Kaliňáka klamstvom
- Klame, lebo prehral (komentár Konštantína Čikovského)
Ako môže mať úradník alebo šéf príspevkovej organizácie väčšiu váhu ako minister? Znamená to, že je minister pod vplyvom nejakej záujmovej skupiny?
„To by ste museli ten život poznať. Koľko ste strávili času na ministerstve?“
Málo.
„Funguje to tak, že keď poviete prepúšťanie či racionalizácia, príde niekto, kto povie, ale my robíme toto. Najlepšie sú prípady, keď príde a povie, že keď nás prepustíte, tak sa ohrozí čerpanie eurofondov. Sú aj prípady, že príde úradník, čo našiel staré rozhodnutia vlády o tom, aké všetky štúdie treba vypracovať a povie, že keď pôjde preč, tak sa to nebude dať plniť.“
Prečo nevymeníte takých úradníkov?
„Nič nie je silnejšie ako úradníci. Všetci môžeme rezignovať alebo budeme niečo robiť. Ja som zodpovedný za výsledky. Za proces má môžete kritizovať a ja som ju od vás dostal. Ale ja musím priniesť výsledok a mne je jedno, v akej podobe forma procesu bude kritizovaná.“
Prečo sa na analýze nepodieľali ľudia z Inštitútu finančnej politiky?
„Akože nie?“
Tvrdia, že ju nemajú.
„My sme s nimi pri tvorbe rozpočtu diskutovali, majú od nás podklady.“
Takže dostali čísla, ale nie analýzy?
„Majú aj analýzy. Inštitút finančnej politiky sme oboznámili s podkladmi, čo sú relevantné pre tohtoročný rozpočet. Niektoré čísla potvrdili, iné sme museli korigovať.“
Zverejnený rozpočet je na roky 2014 až 2016, vy hovoríte najmä o roku 2014. Znamená to teda, že čísla v návrhu na roky 2015 a 2016 sú postavené na vode?
„Nie sú, ale vždy sa robí príprava, ktorá sa upravuje. Nakoniec to závisí od toho, ako sa budú vyvíjať nákladové položky či ceny energií. Vždy je to len predpoklad a hádanka, ako predpoveď počasia. Na budúci rok predpokladáme presné čísla.“
Hovoríte, že asi dvadsať percent analýz nemáte chuť ukazovať.
„Ja vám ich ukážem, s novinármi nemám problém, ale nemám chuť, aby sa zverejnili a boli úplne verejné.“
Čo je v tých dvadsiatich percentách?
„Základné argumenty, ktoré použijeme pri spájaní a zrušovaní úradov.“
Čiže kto bude vyhodený, aké úrady zmiznú a komu sa aké výhody zoberú?
„Presne tak.“
V prvom stanovisku ste hovorili, že analýzy neviete nájsť alebo máte problém s ich kopírovaním. Vzápätí ste poskytli stanovisko, že vlastne ani nemáte chuť tie analýzy zverejňovať. Išlo teda o nejaké vedomé klamanie?
„Je to zákonný predpoklad, aby sme mohli mať na sprístupnenie viac času.“
Áno, ale predsa na to musia byť splnené aj skutočné dôvody. Nepresviedčajte nás, že sú splnené skutočné podmienky, keď priznávate, že tú analýzu máte v papierovej podobe.
„Môžem sa na to pozrieť, ale aj tak ma za to budete kritizovať. To je jediné, čo vám k tomu môžem povedať. Tie dôvody sú absolútne jasné a vychádzajú z môjho rozhodnutia, ktoré som vám povedal. Ako to naši ľudia formálne urobili, to je na ich šikovnosti, ale keď je niekto na vine, tak som to ja, nie úradníci.“
Čiže ste klamali?
„Nie. Analýzu máme, ale v obmedzenom množstve.“
Je problém ju skopírovať?
„Neviem, čo vám mám na to povedať. Ten kolega, ktorý vám na to odpovedal, analýzy skutočne nemá. Analýza nie je ani dokument ministerstva vnútra, nie je to ani rozhodnutie, ktoré by ste si podľa infozákona mohli žiadať. Keby som chcel byť zlý, tak na to, čo žiadate, nemáte právo a pravdu máme my. Jednoducho preto, že ten materiál nie je naším oficiálnym stanoviskom, rozhodnutím alebo čímkoľvek iným, napriek tomu, že sa naň odvoláva rozpočet. Ale urobiť to nechceme, preto vám to dáme k nahliadnutiu.“
Nemáte pravdu, podľa zákona musíte zverejniť všetko, čo máte, čokoľvek, čo je na ministerstve.
„Čo je súčasťou našich dokumentov. Nemôžete žiadať moje poznámky, ktoré si napíšem rukou.“
Myslíme si opak, rozhodli tak aj české súdy.
„Nemyslím si, že naše súdy niečo takéto niekedy prijmú, pretože je to v rozpore aj s mojím právom na súkromie.“
Analýza je písaná rukou?
„Nechytajte ma za slovíčka, teraz vám to vysvetľujem ako právnik.“
Čiže naposledy, hovoríte, že tá analýza nie je súčasťou oficiálnych dokumentov ministerstva vnútra?
„Nie je súčasťou niečoho, čo by sme nazývali ako vecami, ktoré robia orgány štátnej správy. Orgán štátnej správy má presné spisy, ktoré rieši, kým nedostanú určitú formu, dovtedy je to pracovná verzia a neviem, či je to presne to, čo by sme mali zverejňovať podľa infozákona.“