BRATISLAVA. Pod akým menom a logom sa bude PPF prihovárať klientom, aby si kúpili paušál či internetové pripojenie?
Keby Telefónica privolila, PPF by mohla ďalej využívať modro-biele logo O2 a španielskemu koncernu by za to platili licenčné poplatky.
Taký scenár je však málo pravdepodobný.
Nemohla by byť odlišná
Keby si PPF nechal logo O2, mal by rešpektovať obchodné plány zo španielskej centrály.
„Pôvodný majiteľ asi nedovolí, aby existovala Telefónica, ktorá vyzerá úplne inak ako vo svete,“ vysvetľuje šéf konzultačnej firmy Accenture Peter Škodný, prečo si myslí, že operátor zmení logo a názov.
O2 s iným majiteľom, no s rovnakým logom by podľa neho fungovala podobne ako sieť McDonald’s, kde sa o reklamu či produkty nestarajú miestni majitelia, ale nadnárodná centrála.
„Možnosť nového majiteľa maximalizovať výnosnosť jeho investície by tým bola výrazne obmedzená,“ dodal Škodný.
Neznamená to však, že názov a logo zmiznú hneď na budúci mesiac, keď sa má oficiálne oznámiť obchod. Operátor bude podnikať pod logom O2, až kým regulačné úrady obchod neschvália, to môže trvať mesiace.
Keby sa Telefónica dohodla s PPF tak ako s firmou Hutchison Whampoa, ktorá prevzala O2 v Írsku, značka O2 by sa z nášho trhu mohla vytratiť do troch až dvanástich mesiacov po oznámení obchodu.
Analytička spoločnosti Gartner Gyanee Dewnarainová je zdržanlivejšia. Očakáva, že sa PPF pustí do budovania novej značky len vtedy, keď to bude myslieť s podnikaním v telekomunikačnom sektore vážne a nebude chcieť firmu rýchlo predať.
„Investičné skupiny majú zriedka chuť meniť značku, lebo to znamená peniaze na jej presadenie na trhu. To by znižovalo ich zisk pri predaji biznisu niekomu inému,“ tvrdí pre SME.
Zmena identity podnikateľa, teda nové logo, obchodné meno, prospekty či produkty nie sú lacné. Keď sa v roku 2005 menil EuroTel na T-Mobile, Deutsche Telekom dal za zmenu 10,3 milióna eur.
U nás inak ako v Česku?
Po zmene majiteľa by sa česká Telefónica mohla premenovať na EuroTel, čo jej starší názov, špekuluje idnes.cz.
Meno AirMobile, čo si PPF registroval, by totiž svedčal skôr ľudovému operátorovi. Česká Telefónica ním nie je, sú to bývalé štátne telekomunikácie, čo prešli privatizáciou.
Situácia na našom trhu nahráva zeleno-čiernemu logu AirMobile. Značku EuroTel má totiž do roku 2015 registrovaný Telekom. Na rozdiel od Česka u nás vznikla O2 na zelenej lúke a na konkurentov útočili práve ľudovými cenami.