BRATISLAVA. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa v súčasnosti nachádza pod drobnohľadom Najvyššieho kontrolného úradu.
Úrad spustil koncom septembra kontrolnú akciu, ktorej účelom je preveriť uzatváranie zmlúv, dodržiavanie zmluvných podmienok a hospodárnosť vynakladania financií pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.
Podľa riaditeľky odboru komunikácie NKÚ Ivety Bielikovej sa ukončenie kontroly predpokladá koncom novembra tohto roku. "Výsledky kontroly by mali byť známe v decembri 2013," spresnila Bieliková pre TASR.
Kontrola preverí hospodárenie s verejnými financiami pri príprave a realizácii vybraných investičných akcií na výstavbe pozemných komunikácií. Teda diaľnic, rýchlostných ciest, ale aj diaľničných mostov, tunelov a privádzačov.
Zároveň na ministerstve dopravy skontrolujú stanovenie priorít prípravy investičných akcií, ich vlastnú prípravu a realizáciu. V Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa kontrolóri zamerajú na preverenie hospodárnosti, efektívnosti a účelovosti použitia finančných prostriedkov na vybranej investičnej akcii.
Napríklad, či sa projekt realizuje v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní alebo či sa stavia podľa projektovej dokumentácie.
Podobnú kontrolu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest uskutočnil NKÚ v roku 2010. Preveroval, či finančné prostriedky EÚ a štátneho rozpočtu poskytnuté na výstavbu diaľničného úseku D1 Sverepec - Vrtižer boli použité v súlade s medzinárodnými zmluvami a kontraktačnými záväzkami.
Z výsledkov kontroly podľa Bielikovej vyplynulo, že stavba úseku diaľnice D1 bola poznačená veľmi dlhým prípravným obdobím.
Výber trasy a jej schválenie pre prvý a druhý úsek napríklad trval deväť rokov a sedem mesiacov. NKÚ zistil nedostatky v procese verejného obstarávania.
Problémom boli tiež vyvolané investície, ktoré sa do financovania stavby dostávali cez rôzne schvaľovacie konania, podmieňujúce začiatok výstavby a priamo s výstavbou diaľnice nesúviseli. Podľa NKÚ išlo takmer o 13,8 milióna eur. Tie potom zvyšovali náklady na výstavbu diaľnice.