WASHINGTON. Prudké zníženie predaja áut z kalendárnych dôvodov spôsobilo v septembri pokles maloobchodných tržieb v USA. Američania však viac míňali na takmer všetky ostatné tovary.
To signalizuje relatívne vysokú dôveru spotrebiteľov aj pred dočasnou odstávkou vlády, ktorá sa začala 1. októbra. Informovala o tom agentúra AP.
Celkovo maloobchodné tržby v septembri klesli o 0,1 %, uviedlo americké ministerstvo obchodu. September tak bol z pohľadu maloobchodných tržieb najhorším mesiacom od marca.
Tržby z predaja áut sa znížili o 2,2 %, čo bol najprudší pokles od októbra 2012. Hlavnou príčinou však bolo, že víkendová aktivita počas sviatku Labor Day bola započítaná do augusta, tvrdia automobilky. To znamená, že oslabenie automobilového trhu by malo byť len dočasné.
Maloobchodné tržby bez započítania predaja áut, benzínu a stavebných dodávok, sa v septembri zvýšili o 0,5 % po 0,2-% náraste v auguste.
Takmer všetci ostatní predajcovia s výnimkou predajcov automobilov zaznamenali v septembri nárast tržieb, vrátane predajcov nábytku, elektroniky a domácich spotrebičov rovnako ako potravín.
Experti pozorne sledujú vývoj maloobchodných tržieb, pretože v USA na ne pripadá až 70 % ekonomickej aktivity.