Nadnárodný reťazec Ahold opustí náš trh. Na predaji siete predajní sa dohodol s podnikateľmi, ktorí riadia aj obchody Moja Samoška a Terno.
BRATISLAVA. Modro-žltá hviezda, ktorá je v logu dvadsiatich obchodov Hypernova u nás, môže o niekoľko mesiacov zhasnúť.
Holandský reťazec Ahold, ktorý otvoril na Slovensku prvé predajne v roku 2001, sa totiž rozhodol stiahnuť z nášho trhu.
V stredu o predaji hypermarketov Hypernova a supermarketov Albert rokoval s firmou Condorum. Tá napokon obchodné prevádzky, ale aj šesť čerpacích staníc od Aholdu kúpi.
V štvrtok do neskorých večerných hodín ešte nebolo zrejmé, či obchod uzavreli.
V piatok ráno však už Ahold potvrdil, že sa na predaji svojich obchodov s formou Condorum dohodol. Finančné detaily transakcie podľa koncernu ešte neboli uzavreté.
Kliknutím obrázok zväčšíte
Odchod na druhý pokus
Ahold
sídli v Amsterdame,
podniká v oblasti obchodu,
pôsobí v 11 krajinách,
z poľského trhu sa pred niekoľkými rokmi stiahol, na českom trhu ostal, má tam viac ako dve stovky predajní,
na všetkých trhoch spolu vlastní vyše 3000 predajní,
v krajinách, kde pôsobí, zamestnáva spolu 225 000 ľudí,
akcie koncernu sú kótované na holandskej burze Euronext.
Ahold už o odchode zo slovenského trhu uvažoval v roku 2007. Vtedy predal svoje predajne v Poľsku reťazcu Carrefour a plánoval sa vzdať aj tých, ktoré má u nás.
Napokon svoj zámer odísť z nášho trhu vzdal, no v ďalšej expanzii na ňom už nepokračoval. Predajne v Humennom a Komárne počas minulého roka vlani zatvoril.
Aj to naznačovalo, že už s dlhodobým fungovaním u nás príliš neráta. No správy o možnom odchode z nášho trhu odmietal komentovať.
Filozofiou holandského reťazca je byť číslom jeden alebo dva na trhu, kde pôsobí. To sa mu u nás nepodarilo.
Jeho tržby za posledný rok podľa odhadov agentúry pre prieskum obchodu Terno klesli. Ak v roku 2011 dosiahol obrat podľa agentúry okolo 200 miliónov eur, vlani to už bolo podľa Aholdu asi 159 miliónov eur.
Bližšie k skupine J&T
Spoločnosť Condorum, ktorá predajne Aholdu prevezme, sa orientuje na investície v oblasti maloobchodu a veľkoobchodu.
Akcionárom firmy je Michal Holík, ktorý v minulosti manažoval pre finančnú skupinu J&T viaceré firmy vrátane Poštovej banky.
Condorum už vlastní viac ako dve desiatky predajní, ktoré prevzala od bratislavského spotrebného družstva Terno Slovensko.
Pri ich riadení spolupracuje s firmou Diligentia, ktorá prevádzkuje sieť menších obchodov Moja Samoška. Väčšina z nich je na západnom Slovensku.
Tieto dva reťazce majú momentálne spolu vyše 90 obchodov a vlani dosiahli tržby 127 miliónov eur. Po získaní ďalších obchodných predajní od Aholdu, ktoré by im však ešte po prípadnom podpise zmluvy mal odobriť Protimonopolný úrad, by si mohla sieť, ktorá spojením vznikne, postavenie na trhu posilniť.
Financujú, ale neriadia
Skupina J&T, ktorá má záujem svoje aktivity v maloobchode rozvíjať, by mala pri kúpe predajní od Aholdu zrejme figurovať skôr v pozícii toho, kto transakciu financuje, nie toho, kto nové obchody priamo získa.
Podobný postup zvolili vlani v decembri, keď sa firma Condorum stala akcionárom družstva Terno Slovensko a Holík jeho predsedom predstavenstva.
Firmy Condorum a Diligentia vtedy zároveň podpísali memorandum o spolupráci, odvtedy koordinujú svoj postup v maloobchode. Obe spoločnosti majú podľa Obchodného registra spoločníkov na Cypre.
Nesúhlas úradu by prevod stopol
Protimonopolný úrad v stredu neevidoval oznámenie, ktoré sa týka Aholdu.
BRATISLAVA. Protimonopolný úrad by mal posúdiť, či povolí koncentráciu do 25 pracovných dní po doručení úplného oznámenia o koncentrácii. Potvrdila to jeho hovorkyňa Alena Sedláková.
Ak by úrad musel robiť hlbšiu analýzu, môže rozhodnúť až do 90 dní. Ak úrad koncentráciu nepovolí, nemalo by k nej dôjsť.
Ak podnikatelia postupovali v duchu dohody predtým, ako úrad vydal rozhodnutie o zákaze koncentrácie alebo po vydaní právoplatného rozhodnutia o jej zákaze, úrad im môže prikázať, aby rozčlenili podnik či previedli späť práva.
Koncentrácia, ktorá podlieha kontrole, musí byť oznámená úradu skôr, ako sa začnú vykonávať práva a povinnosti, ktoré vyplývajú z koncentrácie a po uzavretí zmluvy.
Úrad ešte v stredu neevidoval oznámenie, ktoré sa týka Aholdu.
Silná štvorka na našom trhu ostane
Nový vlastník môže časom zmenšiť predajne, ktoré získal, vraví analytik obchodu ĽUBOMÍR DRAHOVSKÝ.
Prečo u nás Ahold neuspel?
„Slovensko je malý trh a pozícia manažmentu Aholdu u nás bola závislá od rozhodnutí ani nie v českej, ako v holandskej centrále. Ahold prišiel s dobrou filozofiou, ale jeho vedenie na Slovensku sa staralo najmä o prevádzku, nerozhodovalo o stratégii.“
Spoločnosti Condorum a Diligentia, ktoré majú predajne získať, už obchody majú. V čom bude ich biznis po kúpe Hypernovy iný?
„Po tomto obchode sa dostanú do pozície najsilnejšieho domáceho obchodníka s potravinami, pretože COOP Jednota vykazuje výsledky po jednotlivých spotrebných družstvách. Prvýkrát by obchodník s domácim kapitálom u nás prevádzkoval hypermarkety. Posilnil by si aj sieť supermarketov.“
Očakávate, že Protimonopolný úrad schváli koncentráciu do rúk tých istých podnikateľov?
„Je otázka, či bude chcieť úrad posilniť domácu podnikateľskú sféru v maloobchode, alebo nie. Ak áno, mal by podporiť tých podnikateľov, ktorí prezentujú, že sa orientujú na domácu produkciu a zväčša to aj robia.“
Ponechá si nový vlastník všetky veľké predajne Hypernova a štyri menšie obchody Albert? Zapadnú do jeho štruktúry alebo niektoré zruší?
„Keďže už niekoľko typov predajní má, bude si musieť zostaviť štruktúru formátov, ktoré chce rozvíjať, zjednotiť ich pod svoju značku. Pôsobil najmä na západe Slovenska, prevzatím obchodov Hypernova sa presunie na celé Slovensko. Musí zistiť, ktoré hypermarkety sú preňho efektívne, niektoré môže zmenšiť a časť plochy prenajať.“
Čerpacie stanice zatiaľ pri obchodoch nevlastnil, no šesť získal. Nechá si ich?
„Bol by zlým stratégom, keby sa ich vzdal, lebo z hľadiska tržieb sú najpríjemnejším prínosom.“
Môžu krok Aholdu nasledovať ďalší hráči a odísť?
„Silná štvorka nadnárodných reťazcov – Tesco, Lidl, Kaufland a Billa – má záujem na našom trhu ostať. Sú tu tak etablované, že aj keď niektoré z nich majú čiastkové straty v tržbách, ich pozíciu na trhu to neohrozí. Záujem o náš trh by mohol stratiť Carrefour, ktorý tu má len štyri predajne a ich sieť roky nerozvíja.“
Budú mať firmy Condorum a Diligentia, ktoré by po prevzatí Hypernovy a Alberta zastrešili štyri siete, záujem o ďalšie reťazce?
„Áno, sú investične silné a vedia, že investície do potravinárskeho obchodu sú istejšie ako do mnohých iných oblastí. Na našom trhu je niekoľko spoločností, ktoré prevádzkujú obchody, čo sa pozerajú po investoroch. Predpokladám, že v roku 2014 nastane zmena vlastníkov niektorých potravinárskych obchodov a sietí.“