Chudoba ohrozuje slobodné matky viac ako dôchodcov Zdroj: obchod FRESH, údaje z januára až októbra 2013
BREZNO, BRATISLAVA. Vratko Strmeň vlastní tri predajne v okrese Brezno.
Prvú otvoril v Podbrezovej. Je dnes najväčšia, jej rozloha je asi 150 štvorcových metrov a na rozdiel od ostatných tu predáva aj drogériu, domáce potreby či papiernictvo.
„Mám možnosť z prvej ruky vidieť nákupné správanie tamojších ľudí,“ hovorí Strmeň. Ľudia s vyššími príjmami chodia na nákup častejšie do hypermarketu v Brezne, ktorý je vzdialený desať kilometrov.
Na sídlisku, kde je predajňa a zhruba 1500 obyvateľov, chodia do obchodu najmä ľudia, ktorí zarábajú 300 až 500 eur mesačne, sú preto citliví na príjem - a prejavuje sa to aj v ich nákupných košíkoch.
„Tu v Podbrezovej je priemerný nákup cez týždeň 4,20 eura, cez víkend stúpa na 5,50 až 6 eur,“ hovorí majiteľ obchodu.
Výplata a dávky
Rozdiely cítiť aj podľa obdobia v mesiaci.
Fakty
Čo kupujú v Brezne
Rožok obyč. 40 g PENAM
Vajcia
Rožok obyčajný 40g
Taška Fresh
Mlieko UHT
Horalka
Mlieko Tatr.
Pagáč škvarkový
Chlieb čierny Kr. 550g
Chlieb čierny Kr. 350g
Pivo Urpiner 10%
Chlieb čierny Kr. 800g
Toaletný papier
Zápalky
Vreckovky
Ak je pred výplatou, cena priemerného nákupu klesá na 4 eurá alebo tesne pod túto hranicu. Do obchodu chodí aj menej ľudí.
„Z hľadiska tržieb je najhoršia vždy prvá dekáda v mesiaci, obdobie tesne pred výplatou. Tržby sú vtedy o 15 percent nižšie. Pätnásť percent je podľa mňa dosť, keďže ide o potraviny, ktoré človek potrebuje každý deň,“ hovorí Strmeň.
Výplata býva spravidla desiaty deň v mesiaci, väčšina ľudí ju dostáva rovnako, keďže pracujú najmä v Železiarňach Podbrezová. Druhý dôležitý dátum je osemnásteho, keď sa vyplácajú dávky.
„V bezprostrednej blízkosti obchodu však veľa nezamestnaných nežije, preto sú tržby po výplate vyššie ako tržby po dávkach,“ hovorí Strmeň.
Top je lacné víno
Rozdiel však vidno v predajni v neďalekej obci Valaská. Tam je užší sortiment – je to pekáreň s potravinami, tlačou a tabakom. Priemerne kupujúci zaplatia 2,5 až 2,7 eura.
„V obci je pomerne vysoký počet ľudí odkázaných na sociálne dávky, čo vedie k paradoxnej situácii: tržby sa síce zdvihnú po výplatách, ale obchod dosahuje rekordy práve v čase vyplácania dávok,“ opisuje majiteľ.
Najviac sa vtedy nakupujú lacné dezertné vína a tabak. „Skladové priestory v predajni sú obmedzené, čo znamená, že zásoby lacného vína musíme niekedy dopĺňať aj viackrát denne, aby sme uspokojili dopyt.“
V obchodoch sa najlepšie predáva najmä tovar, ktorý je v akcii alebo je z privátnej značky. Drahšie potraviny sú podľa Strmeňa nepredajné.
„Parmezán držíme len kvôli jednému zákazníkovi, nepamätám si, že by to niekedy niekto iný kúpil. Džúsy Happy day predáme, len keď sú v akcii,“ hovorí. Výnimkou je len detská výživa, okrem privátnej značky sa dobre predáva aj klasická.
Najslabší mesiac je január
Dôležité z pohľadu tržieb sú aj sviatky či sezónne výdavky. V septembri klienti nakupujú veci deťom do školy. September je preto z pohľadu tržieb slabší ako august.
Po Veľkej noci sa spamätávajú zo sviatku. Január je podľa obchodníka najslabší mesiac, lebo ľudia sú finančne vyčerpaní po Vianociach.
„Toto by nebolo zarážajúce v predajni elektra alebo automobilov, v potravinách ma to trošku zaráža. Pýtam sa, kedy na Slovensku nastane obdobie, že ľudia už nebudú aspoň čo sa týka potravín žiť od výplaty k výplate,“ hovorí Strmeň.