BRATISLAVA. O aktiváciu čipu na občianskom preukaze budú asi najskôr žiadať šéfovia firiem, ktoré štátu odvádzajú daň z pridanej hodnoty. Od budúceho roka totiž musia s daňovými úradmi komunikovať len elektronicky.
Môžu si vybrať, či budú podpisovať doklady digitálnym podpisom, alebo uzavrú s daniarmi dohodu o elektronickej komunikácii, vraví hovorkyňa Finančného riaditeľstva Patrícia Macíková.
Bežné daňové priznanie môžu občan aj firma podať s digitálnym podpisom už dnes, od pondelka táto možnosť len zlacnie, pretože elektronický podpis bude súčasťou občianskeho.
Okrem daňových úradov sa dá s digitálnym podpisom komunikovať so Sociálnou poisťovňou, súdmi či so živnostenskými úradmi.
Využívať ho v styku so zdravotnými poisťovňami sa nevyplatí. Poisťovne už totiž ponúkajú klientom možnosť posielať dôležité doklady cez web, na overenie totožnosti im dávajú vlastné certifikáty či GRID karty.
Dnes platí, že aj keď človek komunikuje so štátom cez digitálny podpis a nemusí navštevovať pobočky úradov, nakoniec si úradníci často poslané dokumenty vytlačia.
Smer už v parlamente schválil zákon, ktorým sa do troch rokov úplne zdigitalizujú administratívne procesy štátu, vďaka čomu sa rozšíria služby, ktoré budú úrady poskytovať cez web.
Prvé systémy, ktoré budú fungovať bez potreby overovania elektronického podpisu a bude stačiť zasunúť občiansky preukaz do čítačky a prihlásiť sa na špeciálny web, by mali úrady spustiť na budúci rok.
„S použitím elektronického občianskeho sa počíta pri nahlasovaní zmien a žiadostí napríklad pri evidencii vozidiel, vo verejnom obstarávaní, v katastrálnom konaní či pri nahlasovaní sťažností,“ hovorí ministerstvo financií.
Občianske budú mať od pondelka čip, umožnia elektronický podpisČítajte