Štátny osobný železničný dopravca žije z platieb od štátu. Ak meškajú, peniaze si požičiava a vyrába straty.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tento rok neprerobí viac ako naplánovaných 10,5 milióna eur.
Podpredseda predstavenstva štátnej železničnej firmy Ľubomír Húska hovorí, že sa usilujú stratu znižovať a podarí sa to „azda pod desať miliónov“.
Na budúci rok ráta osobný železničný dopravca so stratou 9,5 milióna eur.
Štát im stále dlhuje
Veľkú časť straty tvoria finančné náklady na platby úrokov. Tento rok by to malo byť šesť a pol milióna eur, teda dve tretiny celej straty.
Väčšinu z toho tvoria úroky z pôžičiek, ktoré si štátna firma musela zobrať, pretože jej štát dlhuje za objednané služby, vraví generálny riaditeľ Pavol Gábor.
Ročne takto ZSSK za prevádzku osobných vlakov zinkasuje zhruba dvesto miliónov eur. Výnosy z cestovného sú zvyčajne približne polovičné.
Náklady na úročenie pôžičiek boli v minulosti ešte vyššie. V rokoch 2011 a 2012 pochádzala takmer celá strata železničnej firmy z finančných operácií.
Štát vlani osobnému dopravcovi doplatil vyše 157 miliónov eur za roky 2004 až 2010. V súčasnosti ešte podľa ZSSK dlhuje 45,5 milióna eur za minulý a predminulý rok.
Najvyšší kontrolný úrad tento rok zistil, že železničná spoločnosť na swapových obchodoch len za posledné dva roky prerobila jedenásť miliónov eur. Chránila sa nimi pred rastom úrokov.
Menej ako za auto
Kontrolný úrad nebol spokojný ani s upratovaním vozňov, ktoré ZSSK zadali spoločnosti Euroclean s polovičným vlastníkom AB Facility z finančnej skupiny Penta.
Železničiarom vyčítal, že čistotu poriadne nekontrolovali a firme, ktorá mala hygienu zabezpečiť, neudelili sankcie, ani keď sa špina hromadila. Ročne pritom Euroclean za upratovanie zinkasuje takmer päť miliónov eur.
Húska vysvetľuje, že čistenie zadali verejnou súťažou, v ktorej bol Euroclean najlacnejší. Práce rozdelili do štyroch regionálnych súťaží, aby sa o ne mohli uchádzať aj lokálne firmy. Všade zvíťazila bratislavská firma a môže vozne čistiť až do roku 2016.
Húska tvrdí, že ceny za upratovanie nie sú vysoké: za vonkajšie umytie 24-metrového osobného vozňa platia 3,70 eura, teda menej ako za osobné auto v autoumyvárni. Za každodenné čistenie interiéru dajú osem eur za vozeň.
Ako vybrať cestovné
Železničiarom sa zatiaľ nepodarilo vyriešiť ani problém cestovania bez lístkov na tratiach, kde sú malé stanice bez pokladníc.
Cestujúci si musia kupovať lístky vo vlaku, čo najmä v špičke zvyčajne nestihnú a vozia sa zadarmo.
Gábor hovorí, že riešenie s automatmi na lístky na staniciach, kde nie sú pokladnice, sa neosvedčilo počas testov v Tatrách. Na opustených staniciach automaty vykrádali a stúpli náklady na opravy.
Podľa Gábora uvažujú nad automatmi vo vlakoch, no zatiaľ sa zdá najvýhodnejšie vyberať cestovné sprievodcami.