BRATISLAVA. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) schválili opatrenia na zvýšenie cien emisných povolení.
"Parlament v utorok schválil plány na zmrazenie aukcií časti nadbytočných povolení na emisie CO2, takzvaný backloading, ktorého cieľom je zvýšiť ich cenu a primäť tak firmy k investíciám do nízkouhlíkových inovácií," informoval parlament.
Tieto opatrenia, ktoré dodatočne sprísňujú podmienky zmrazenia, by mali obnoviť motivačný účinok systému obchodovania s emisnými kvótami (ETS), ktorý bol vytvorený za účelom znížiť emisie skleníkových plynov.
"Cieľom ETS nie je poškodiť náš priemysel, naopak. Prostredníctvom spoplatnenia emisií uhlíka odmeňuje inovácie a efektívnosť. Musí však vyslať jasný signál o cene. Diskusie počas klimatickej konferencie vo Varšave minulý mesiac poukázali na to, že systémy obchodovania s uhlíkom sa dostali do zlomového bodu. Je preto nanajvýš dôležité umožniť systému ETS dozrieť," uviedol spravodajca Matthias Groote.
Pozmeňovací návrh EP umožní Európskej komisii vo výnimočných prípadoch upraviť harmonogram aukcií kvót, a to za predpokladu, že hodnotenie dopadov pre dané priemyselné odvetvia nepreukáže významné riziko presídlenia spoločností za hranice únie. Súhlas s pozmeňovacím návrhom už vyjadrili aj členské štáty EÚ. Komisia bude môcť do roku 2020 podniknúť nanajvýš jednu takúto úpravu na maximálny počet 900 miliónov kvót.
V roku 2005 vytvorený systém obchodovania s emisnými kvótami ETS stanovuje celkový emisný strop EÚ, ktorý sa v dlhodobom horizonte postupne znižuje. Do roku 2020 by množstvo emisií vyprodukovaných odvetviami, na ktoré sa vzťahuje systém ETS, malo v porovnaní s rokom 2005 klesnúť o 21 %. Pod týmto stropom spoločnosti dostávajú alebo nakupujú emisné povolenia, ktoré dražia členské štáty. Jedno povolenie zodpovedá jednej tone emisií CO2.
Spoločnosti tiež môžu predávať nevyužité povolenia. Znížením ponuky povolení sa zvýši ich hodnota, čo by malo motivovať spoločnosti k investíciám do znižovania emisií, čím zároveň prispejú k boju proti klimatickým zmenám. Rastúci prebytok emisných povolení, za ktorý môže ich počiatočný nadbytok a hospodárske spomalenie, vyústil v pád cien povolení hlboko pod úrovne, s ktorými sa počítalo pri vytváraní ETS.