Významným posilnením vlakových spojov sa chváli minister dopravy pri zmenách, ktoré začnú platiť od budúceho týždňa. Zápchy na cestách však nezmenšia.
BRATISLAVA. V novom grafikone, platnom od 15. decembra, vlaky naozaj pribudli, najmä okolo Žiliny či Košíc. Železničná spoločnosť (ŽSSK) sa však ďalej zameriava hlavne na robotníkov a školákov.
Stredná trieda, teda ľudia, ktorých autá upchávajú vjazdy do veľkých miest, pre ňu nie je cieľovým zákazníkom.
Ranné prímestské vlaky do Bratislavy, Žiliny či Košíc jazdia nahusto okolo šiestej až siedmej hodiny ráno. Do Bratislavy napríklad prídu od Trnavy aj tri za štvrť hodiny. Potom sa intervaly zrieďujú a po ôsmej sa už na vlak čaká pol hodiny a viac.
No najväčšie zápchy na vjazdoch do miest sa tvoria medzi siedmou a deviatou hodinou. To, že sa dopravná špička rokmi posúva na neskoršie hodiny, plánovači vlakov ignorujú.
Stále veria, že najviac ich treba vypraviť v „robotníckych časoch“ od piatej do siedmej ráno.
Aj hodinová pauza
Nový cestovný poriadok napríklad posilnil rannú dopravu od Trnavy do Bratislavy dvoma novými vlakmi z Pezinka, ale prídu do hlavného mesta pred pol ôsmou.
Toho, kto sa chce odviezť o hodinu neskôr, odstraší „diera“ v grafikone od 7.37 do 8.18 h.
Ešte horšie to vyzerá od Malaciek, tam je diera až hodinová. Keďže prímestské autobusy tiež stoja v zápche, cestujúci to zväčša vyriešia autami. Tie potom ešte viac zahusťujú Bratislavu a zaberajú parkovacie miesta.
Zaujímavé je, že celkom inak pristupuje k prúdu cestujúcich súkromná firma RegioJet, ktorá rok a pol prevádzkuje osobné vlaky na trase Bratislava – Komárno.
Nový grafikon spojov nájdete v SME v piatok 13. decembra.
Ráno prichádzajú do Bratislavy každú polhodinu až do desiatej, v špičke do deviatej ich ešte zahusťujú zrýchlenými.
Výsledkom je, že sa na málo využívanú linku podarilo pritiahnuť ľudí z áut a autobusov. Len za prvý rok fungovania RegioJet takmer zdvojnásobil počet cestujúcich.
Ranné vlaky do Bratislavy jazdia ešte husto oproti iným mestám. Tie do Žiliny napríklad po ôsmej nemajú ani z jedného smeru menší interval ako raz za hodinu. Podobne je na tom Banská Bystrica.
Košice vyzerajú o niečo lepšie v smere od Kysaku a Prešova. Zvláštne radenie vlakov však spôsobuje, že prídu dva v rozpätí ôsmich minút a potom skoro hodinu ani jeden.
Okolo ôsmej je veľká diera od Michalian, od Moldavy už po siedmej nepríde do Košíc žiadny osobný vlak.
Železničiarska špička
Pre ZSSK je naozaj prioritou príchod do miest na 6. až 7. hodinu, potvrdil to riaditeľ úseku obchodu Jozef Schmidt. Neskôr vlaky podľa neho nie sú také vyťažené, aby ich bolo treba pridávať.
Dôležité je pokryť špičku, potom môžu byť aj dlhšie pauzy. „Bol by som rád, ak by sa podarilo zaviesť ďalší vlak, ale kilometre, ktoré si štát objednal, nám už na to nevychádzajú,“ vysvetľuje.
Jiří Kubáček z ministerstva dopravy tvrdí, že chcú do vlakov prilákať čo najviac ľudí. Kedy je ráno špička, v tom rešpektujú názor železničiarov.
Železničná spoločnosť sleduje počty cestujúcich, trikrát do roka ich počítajú vlakvedúci a overujú sa počtami z pokladníc.
Najnovšie od nej ministerstvo dopravy žiada, aby vypočítala dotačnú náročnosť na každý vlak, takže sa budú železnice vyťaženosti venovať podrobnejšie.
Prieskumy vyťaženosti však štátna firma zverejniť odmieta, podobne ako štúdie dopravných prúdov a potenciálu, v akom čase a regióne by ľudia boli ochotní presadnúť z áut do vlakov.
Šéf sekcie marketingu Stanislav Koči hovorí, že sú to citlivé údaje, ktoré si zaplatili a nechcú ich otvoriť konkurencii.