V Európe je v priemere na 1 000 obyvateľov 262 štvorcových metrov obchodnej plochy. V strednej Európe je to 209 štvorcových metrov.
Za prvý polrok roku 2013 bolo v krajinách strednej Európy (Poľsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko) predaných do užívania 190 000 štvorcových metrov nových plôch v nákupných centrách. Najviac z nich - 126 000 štvorcových metrov - v Poľsku. A stále je priestor pre ďašie, tvrdí poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield.
Na európskom trhu nákupných centier pribudlo v tomto období celkom 1,8 miliónov štvorcových metrov nových plôch.
Spoločnosť predpokladá, že v druhom polroku roku 2013 pribudne k ponuke nových priestorov v strednej Európe ďalších 540 000 štvorcových metrov celkovej prenajímateľnej plochy a za celý rok 2013 sa v regióne postaví 730 000 štvorcových metrov.
Ešte sa dá
„Stredná Európa má stále potenciál pre novú výstavbu, nasýtenosť trhu je o dvadsať percent nižšia ako je európsky priemer," píše v tlačovej správe k reportu European Shopping Centre Development poradca.
Developeri svoju pozornosť tak zameriavajú na prirodzené medzery vo vybraných mestách a predovšetkým na zefektívnenie stávajúcich centier.
PLOCHA V NÁKUPNÝCH CENTRÁCH V STREDNEJ EURÓPE – ROZDELENIE PODĽA KRAJÍN
Zdroj: Cushman & Wakefield, december 2013
"Trh v strednej Európe sa vyvíja prirodzene a odpovedajúcim tempom sa približuje západným ukazovateľom,“ prehlásil Jonathan Hallett, výkonný riaditeľ pre stredoeurópsky región v spoločnosti C&W.
Najväčšími projektmi odovzdanými do užívania v strednej Európe v druhom polroku 2013 sú poľské projekty Galeria Bronowice v Krakove (60 000 m2), Poznań City Center v Poznani (58 000 m2) a Galeria Katowicka v Katoviciach (53 000 m2). V Českej republike otvorili Galeriu Šantovka (46 000 m2) v Olomouci, v Maďarsku sprevádzkovali druhú fázu projektu Árkád Center (20 000 m2) a projekt CET (12 000 m2) v Budapešti.
Na Slovensku v prvej polovici 2013 nepribudlo žiadne nákupné centrum, počas druhej polovice roka otvorili prvý slovenský outlet vo Voderadoch, blízko Trnavy. One Fashion Outlet má rozlohu 15 000 štvorcových metrov.
Nájdite si vhodnú plochu pre Váš projekt. Stavebné pozemky na komerčné, alebo zmiešané využitie uverejňujeme na reality.sme.sk
Predbehli nás Poliaci
Priemerná rozloha plôch v nákupných centrách 27 krajín EÚ je 262 štvorcových metrov na 1 000 obyvateľov. Pričom priemer v strednej Európe dosahuje 209 štvorcových metrov na 1 000 obyvateľov.
Najviac nasýtenejším trhom so 225 štvorcových metrov plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov je Poľsko, ktoré vďaka tohtoročnej silnej výstavbe predbehlo Slovensko.
Maďarsko len s 136 štvorcových metrov plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov hodnotí C&W ako krajinu s vysokou mierou nenasýtenosti. Česká republika má 210 štvorcových metrov obchodov na 1 000 obyvateľov.
Čaká sa na Bory
Na rok 2014 je v celej Európe naplánovaných 171 nových projektov a 65 rozšírení stávajúcich centier, plocha pripravovaných projektov sa odhaduje na 6,2 milióna štvorcových metrov.
Ako budú vyzerať Bory: TU
V strednej Európe developeri zverejnili na rok 2014 plány na otvorenia 30 nových center. Spoločne s rozširovaním stávajúcich objektov sa tak na rok 2014 pripravuje zhruba 760 000 štvorcových metrov nových plôch.
Ako najväčší projekt na Slovensku sa v roku 2014 očakáva otvorenie nákupného centra Bory Mall s rozlohou 55 000 štvorcových metrov.
V súčasnosti sa stavajú projekty City Arena Trnava a Forum Poprad. "Obe patria medzi regionálne schémy, ktoré budú dominantami miest,” hovorí Matúš Furman, vedúci maloobchodného oddelenia v Cushman & Wakefield na Slovensku.