BRATISLAVA. Ak banka pošle klientovi SMS o nedoplatku na pôžičke, má šancu ho vymôcť skôr, ako keď mu pošle poštou upomienku. Banky tvrdia, že ľudia na takéto esemesky reagujú a nedoplatok zvyčajne rýchlo uhradia.
„Klienti vnímajú takúto pripomienku pozitívne. Môžu sa vyhnúť narastaniu omeškanej sumy a po vyrovnaní sa im neúčtujú úroky z omeškania a nemajú záznam v úverovom registri,“ povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Bezplatné SMS sa osvedčili
Na druhý deň od omeškania splátky posiela esemesky od jari Sberbank a vraví, že už vidí výsledky. Priemerná suma, ktorú jej dlhovali ľudia, čo meškali so splátkami menej ako tri mesiace, klesla z 200 na 50 eur. „V októbri v priemere dlhovali 37 eur, čo je najnižšia hodnota v tomto roku,“ vraví Adriana Bertóková zo Sberbank Slovensko.
VÚB posiela bezplatné esemesky, čo pripomenú podlžnosť takmer deväť rokov. Tvrdí, že sa jej osvedčili, hoci presné štatistiky o ich účinnosti nemá. Klienta na záväzok voči banke upozornia pred termínom generovania upomienky, vraví Alena Walterová z tejto banky.
Klientom, čo sa so splátkou omeškajú, ale aj spoludlžníkom posiela bezplatnú SMS aj UniCredit Bank. „Je to efektívny spôsob komunikácie, na ktorý klienti reagujú, najmä keď len zabudli zaplatiť,“ povedala hovorkyňa Zuzana Ďuďáková.
Pred termínom splátky posiela bezplatnú SMS klientom Prima banka. Posiela im ju v prípade, že na účte nemajú peniaze, vraví hovorkyňa Kristína Pelcrová. Keď splátku nezaplatia, dva dni po splátke pošle banka bezplatnú SMS.
Klienti Tatra banky musia rátať s tým, že aj esemeskové upozornenie im banka spoplatní, zaplatia zaň euro. Banka však tvrdí, že vďaka tomuto upozorneniu im podlžnosť zaplatia najmä klienti, ktorí nemajú nastavený trvalý príkaz a zabúdajú na termín splátky.
Z väčších bánk, ktoré pôsobia u nás, má prvá upomienka listovú podobu len v ČSOB. „V budúcnosti plánujeme zaviesť aj upozornenie formou bezplatnej SMS,“ hovorí Zuzana Eliášová.
Úver sa im nepredraží
Upozornenie formou esemesiek je veľmi osobná a adresná forma zaslania správy, pretože dnes je mobil prakticky súčasťou človeka, myslí si psychológ Karol Kleinmann. Úspech SMS vidí aj v tom, že ich ľudia dostanú v predstihu a vyhnú sa spoplatnenej upomienke. „S tým kalkulujú hlavne mladí ľudia a staršie ročníky,“ vraví.
Banková ombudsmanka Eva Černá víta najmä to, že klient za SMS upozornenie neplatí. „Práve platby za upomienky klientom často predražia úver,“ vraví.