BRATISLAVA. Podobne ako v uplynulých rokoch, ani tohtoročné vyjednávanie o kolektívnej zmluve na železniciach neprebieha bez sporov. Platí to pre všetky tri štátne železničné spoločnosti.
Najťažšiu pozíciu majú odborári v nákladnej železničnej firme Cargo. Oproti ďalším dvom železničným spoločnostiam má najvyššie dlhy, pohybujú sa v stovkách miliónov eur.
Zamestnanci Carga zarábajú asi 800 eur mesačne.
„Chceli sme päťpercentný nárast tarifných miezd, ale znížili sme požiadavku na tri percentá,“ vraví Ján Baláž, podpredseda Odborového združenia železničiarov. Cargo je ochotné hovoriť iba o jednom percente, dodal.
Päť percent sprievodcom?
O niečo viac núka Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá zabezpečuje osobnú železničnú dopravu. Odborárom hovorí, že by sa platy mohli zvýšiť o 1,2 percenta. Tí by však na výplatných páskach železničiarov radi videli zvýšenie o päť percent.
Železničná spoločnosť Slovensko tento rok speje k strate vyše 10 miliónov eur. Zisk očakávajú tento rok iba Železnice SR (ŽSR), ktoré zabezpečujú správu koľajníc.
Odborári preto rátajú, že zamestnancom z tejto železničnej firmy pridajú. O akom raste miezd rokujú, však odbory ani ŽSR nepovedali.
Odmena za vek 58 rokov?
V ŽSR okrem mzdy nič iné meniť neplánujú. Stará kolektívna zmluva sa preklopí a bude platiť ďalej.
V Cargu sa však naťahujú aj o pracovný čas pre niektoré profesie, ktoré ho majú skrátený, napríklad rušňovodičov. Cargo musí vykrývať zvyšok hodín, počas ktorých ich potrebuje, cez nadčasy.
Meniť sa majú aj odmeny, ktoré Cargo vypláca, keď jeho dlhoroční zamestnanci oslavujú 50. alebo 60. rokov. Keďže ženy idú do penzie často ešte pred dovŕšením šesťdesiatky, sú o odmenu ukrátené, tvrdia odborári. Navrhujú preto, aby sa ženám vyplácala odmena za životné jubileum po dosiahnutí 58 rokov a mužom, keď sa dožijú 60 rokov.
Cargo by rado krátilo výšku jubilantských odmien. Ten, kto pracoval v Cargu aspoň 25 rokov a dosiahne 50 rokov, dnes získa odmenu 498 eur.
Minister dopravy Ján Počiatek avizoval, že by sa tieto odmeny mali vyškrtať. Nakázal to vraj premiér Robert Fico všetkým ministerstvám.
Napokon všetko závisí od dohody odborárov a firiem. Na železniciach ju budú hľadať najbližšie v januári. Celkovo tri štátne železničné firmy zamestnávajú zhruba 26-tisíc ľudí.