BRATISLAVA. Zákon nepozná špeciálny režim pre vrátenie nechcených, nevhodných či zdvojených darčekov, ktoré ste dostali na Vianoce.
Marketingové akcie mnohých kamenných obchodných sietí sú dobrovoľné a predajcovia si preto môžu diktovať podmienky.
Môže sa stať, že zatiaľ čo v jednom obchode by vám vyhoveli, inde musí byť darček vrátený v kratšom termíne alebo ho dokonca museli aj kúpiť v presne vymedzenom období.
Dôležité výnimky
Sedem dní
Ako sa počíta lehota
- Sedem dní máte na bezdôvodné vrátenie tovaru, ktorý bol kúpený cez e–shop alebo zásielkový obchod,
- lehota začína plynúť odo dňa prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby,
- ak posledný deň lehoty pripadne na víkend alebo sviatok, je posledným dňom lehoty najbližší pracovný deň,
- odstúpením od zmluvy a vrátením tovaru sa automaticky ruší aj zmluva o pôžičke, pokiaľ ste tovar nakupovali na splátky.
Zdroj: SOI
Rôzne bývajú aj výnimky tovaru, na ktorý sa akcia vrátenia po Vianociach nevzťahuje.
Zvyčajne sa spomedzi tradičného vianočného darčekového sortimentu medzi nimi nachádza spodná bielizeň, výrobky spojené s osobnou hygienou či CD alebo DVD nosiče.
No napríklad Tesco podľa svojho letáka spred Vianoc nezoberie napríklad ani MP4 prehrávače, digitálne fotoaparáty alebo videokamery či GPS navigácie.
Požiadavkou, s ktorou sa v podmienkach vrátenia darčekov stretnete takmer všade, je, že tovar musí byť nepoužitý, v originálnom nepoškodenom obale, prípadne aj s visačkou. Predajcovia totiž váš nechcený darček opäť vrátia do regálov a ponúknu ho ďalším zákazníkom.
Nazad – opäť podľa toho, na čo sa obchodník vopred dobrovoľne zaviazal – môžete dostať peniaze alebo budete môcť tovar iba vymeniť.
Do predajne musíte prísť s dokladom o zaplatení, prípadne záručným listom a návodom na použitie.
Na internete je iný režim
Iné pravidlá platia pri kúpe tovaru cez internet či zásielkový obchod.
Spotrebiteľ má podľa zákona na vrátenie tovaru sedem pracovných dní. Predávajúci musí vrátiť peniaze do pätnástich dní aj vrátane poštovného či balného zaplateného pri objednávaní.
Aj na internete či zásielkach platia výluky, keď tovar nemožno bez dôvodu vrátiť. Platí to napríklad pri predaji audiovizuálnych diel (filmov), zvukových záznamov (hudby), zvukovo-obrazového záznamu, multimediálneho diela, diela literárneho alebo iného umeleckého diela, ktoré spotrebiteľ rozbalil, ako aj predaj novín, časopisov a periodickej tlače, vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.
Taktiež nemožno vrátiť tovar zhotovený na mieru.
Chybný tovar môžete vrátiť tak či tak
Ak je váš darček poškodený či má nejakú chybu, bez ohľadu na to, čo sa hovorí v marketingových akciách, máte nárok ho reklamovať.
Reklamácie sa riadia zákonom. K najdôležitejším podmienkam patrí to, že tovar treba reklamovať bez zbytočného odkladu a všeobecná záručná lehota je 24 mesiacov (pre predaji tovaru aj pri zhotovení tovaru na zákazku). Kratšia záručná lehota platí napríklad pri predaji použitých vecí (12 mesiacov).
Zákon tiež upravuje, ako sa postupuje pri reklamácii tovaru s odstrániteľnou a neodstrániteľnou chybou.
Vybavenie reklamácie vo všeobecnosti nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový.
O prepadnutý kupón skúste zabojovať
Ak kupón na zľavu nestihnete vyčerpať, skúste sa dohodnúť.
Aj darček kúpený cez zľavový portál môžete do siedmich dní od zakúpenia vrátiť, prípadne vymeniť. „Potom je možné zákonne riešiť iba tovar poškodený alebo nefunkčný,“ zhŕňa Marian Tar zo Slovenskej asociácie portálov kolektívneho nakupovania.
Ak ide o nerozbalený a nepoužívaný tovar, možno sa na vrátení dohodnúť s dodávateľom. Stretnúť sa môžete aj s výmenou za kredit na iný nákup.
Portály sú len sprostredkovateľmi predaja. Zodpovednosť za služby a tovary nesie len predajca.
Ak sa stane, že ste dostali ako darček kupón a nestihnete ho včas vyčerpať, poskytovateľ zľavy nie je povinný kupón akceptovať.
„Napriek tomu mnohé prevádzky vychádzajú zákazníkom v ústrety a často sa s klientom dohodnú na neskoršom využití alebo inej forme kompenzácie,“ píše Tar.
Čo od vás budú obchody chcieť
Nutnou podmienkou vrátenia tovaru je v každej sieti bloček, nepoškodený obal a nepoužitý tovar.
1. NAY Elektrodom
Možnosť výmeny za iný tovar alebo vrátenie peňazí platí pre nákupy od 1. 12. 2013 do 15. 1. 2014. Tovar treba doniesť v originálnom neporušenom balení do 15. 1. 2014 do ktorejkoľvek predajne.
2. DATART
Vrátenie nevhodných darčekov umožňujú pre nákupy od 1. 11. do 24. 12., vrátiť ich možno do 2. 1. 2014. Zákazníkovi vrátia peniaze. Nie je možné vrátiť výrobky osobnej hygieny (holiace a depilačné strojčeky, zubné kefky a pod.) a software (antivírusové programy, e-knihy).
3. Tesco
Služba „Záruka vrátenia peňazí“ je časovo neobmedzená. Visačky a štítky musia byť na pôvodnom mieste, nesmie nechýbať žiadna súčasť výrobku ani podstatný doklad, ako je príslušenstvo, záručný list či návod na použitie. Vrátiť nemožno napríklad spodnú bielizeň, hygienické a zdravotné potreby, telefónne karty, programy a hry na PC, PlayStation, cartridge, pamäťové karty, mobily, MP4 prehrávače, digitálne fotoaparáty a kamery, epilátory, holiace strojčeky, elektrické zubné kefky, GPS navigácie, nahrané CD, DVD, videokazety, audiokazety a podobne. Vrátiť nemožno ani tovar predávaný so zľavou pre jeho chybu.
4. Lidl
Spotrebný tovar možno vrátiť, ak je v nepoškodenom stave a v originálnom obale do 30 dní od dňa nákupu.
5. IKEA
Vrátiť tovar možno do 90 dní, členovia klubu IKEA Family do 120 dní, predajca ho preplatí v plnej výške.
Z montovaného tovaru alebo tovaru v poškodenom balení bude strhnutých 30 percent z ceny výrobku.
Nie je možné vrátiť metrový textil, použitú posteľnú bielizeň, vankúše, prikrývky a matrace (okrem matracov Sultan), kozmetiku zo sortimentu IKEA Family, živé kvety, žiarovky, žiarivky, batérie a zlacnený tovar.
6. Gorila.sk
Vrátenie nechceného či zdvojeného vianočného darčeka umožňujú.
Podmienky: potrebujete doklad o kúpe (faktúra, pokladničný doklad) a tovar by nemal byť poškodený.
7. Kaufland
Ak zákazník uprednostňuje vrátenie nákupnej ceny, predajca tvrdí, že mu vyhovie. Treba prísť s bločkom, ak ho mať nebudete a tovar jednoznačne bol alebo je v jeho ponuke, požiadavke vrátiť tovar vyhovejú.
Vrátiť ani vymeniť sa nedá tovar, ktorý javí známky použitia, poškodený či inak znehodnotený tovar. Z hygienických dôvodov nie je možné vrátiť ani vymeniť spodnú bielizeň či nosený textil.
8. Metro
Vrátiť tovar bez uvedenia dôvodu môže zákazník do 90 dní, môže ho vymeniť, predajca však pristupuje ku každému prípadu individuálne. O prijatí tovaru aj po uplynutí 90-dňovej lehoty smie rozhodnúť iba Store Manager veľkoobchodného strediska alebo ním určený zástupca
Predložiť treba originál pôvodnej faktúry s dátumom kúpenia tovaru, v prípade, že ju už nemá, predajca vie vytlačiť duplikát. Vrátený tovar musí byť zabalený v nepoškodenom pôvodnom obale a v takom stave, aby bol ďalej predajný. Nesmie teda javiť žiadne znaky používania, pri textile nesmú byť odstrihnuté visačky. Vrátiť nie je možné tovar kúpený v zľave a vo výpredaji. Vrátenie tovaru sa nevzťahuje na potraviny, tabakové výrobky, kozmetiku a podobný tovar, pri ktorom môže zákazník ovplyvniť pôvodný obsah balenia.