Všetci dospelí majú na webe schránku pre kontakt s úradmi. Mesiac ich budú testovať, od februára cez ne založíte firmu či podáte odvolanie. Firmám tam budú o rok chodiť rozhodnutia už len digitálne, ľudia a živnostníci si stále môžu zvoliť papier.
BRATISLAVA. Martina pochádza z Levíc, kde má aj trvalé bydlisko, no už viac než rok býva u priateľa pri Bratislave. Vybavovať prechodný pobyt sa jej nechcelo, pretože by sa museli s priateľom zladiť, kedy zájdu na miestny úrad. Jeho podpis potrebuje, pretože mu patrí dom.
Od stredy si môže prechodný pobyt vybaviť cez web, stačí jej na to nový elektronický občiansky preukaz s čipom. Jej priateľ, ktorý nehnuteľnosť vlastní, zas môže cez web podpísať novým občianskym súhlas s pobytom.
Podanie žiadosti o prechodný pobyt zaberie podľa testu SME pár minút. Papierové potvrdenie o pobyte vám príde, len keď oň požiadate, inak vás úradníci o výsledku spracovania žiadosti upozornia správou do takzvanej dátovej schránky.
Pre podnikateľov povinné
Čo je nutné
Komunikácia cez web
- Občiansky preukaz s čipom sa vydáva od decembra,
- starý doklad vám vymenia za poplatok 4,50 eura za asi dva týždne,
- za 20 eur navyše máte e-občiansky do dvoch dní ,
- čítačku občianskeho vám dajú na polícii grátis,
- softvér na ovládanie čítačky, používanie e-občianskeho a digitálne podpisovanie sa dá stiahnuť na webe minv.sk alebo Slovensko.sk.
Internetové ohlasovanie pobytov patrí medzi niekoľko webových služieb, ktoré v stredu štát spustil. Úrad vlády dodržal sľub a s mesačným predstihom spustil dátové schránky cez Slovensko.sk, zatiaľ len skúšobne.
Ide o akési e-maily, no totožnosť adresátov tu garantuje štát. Úrad vlády ich včera zriadil všetkým dospelým občanom, vo výsledku ide asi o 4,5 milióna schránok.
Digitálne rozhodnutia namiesto papierových tam budú chodiť len tým, čo o to požiadajú. Ostatným budú úrady a súdy naďalej posielať papiere tradičnou poštou.
V pilotnej prevádzke nemajú dátové schránky takmer žiadne obmedzenia, avšak odošlete cez ne zatiaľ len hlásenie o prechodnom či trvalom pobyte.
O mesiac, keď budú mať schránky zriadené aj všetky úrady, bude možné cez ne vybaviť takmer všetku administratívu so štátom: zakladať eseročky, zrušiť živnosť či podať odvolanie.
Pri vybavovaní cez web ušetríte aj peniaze, správne poplatky sú vždy polovičné.
Začiatkom februára Úrad vlády zriadi dátové schránky aj všetkým živnostníkom a firmám. O osemnásť mesiacov neskôr sa firmám schránky automaticky aktivujú aj pre doručovanie, úradné rozhodnutia či rozsudky tak budú dostávať už len elektronicky.
Keď si správu neprečítajú do 15 dní od doručenia, považuje sa napriek tomu za doručenú, podobne to dnes funguje pri doručovaní papierovej pošty.
Živnostníci si aj po 1. auguste 2015 budú môcť vybrať, či chcú rozhodnutia dostávať na papieri, alebo cez eschránku na Slovensko.sk.
Prečítajte si tiež:
Štátne e-schránky majú mať kapacitu pár megabajtov, byrokrati i podnikatelia sú proti
Zatiaľ len cez Windows
Prihlasovanie do schránky prebieha cez web Slovensko.sk, v počítači musí byť nainštalovaný program eID klient pre prácu s čipovým občianskym. Keď tento program chýba, web upozorní, aby ste si ho nainštalovali. Návody, ktoré Úrad vlády na web zavesil, sú zrozumiteľné.
Potom, čo kliknete na ikonku prihlásenia sa do schránky, si od vás program vyžiada bezpečnostný kód, aby mohol cez e-občiansky overiť vašu totožnosť. Ihneď po overení totožnosti sa otvorí dátová schránka.
Program eID klient zatiaľ štát sprístupnil len pre používateľov operačného systému Windows, verzia pre linuxový systém Ubuntu či OS X od Applu má byť o štyri mesiace.
Zmeny v s. r. o. vybavíte aj bez e-dokladu
BRATISLAVA. Zakladať firmy či meniť okruh ich podnikania sa dá cez web bez toho, aby ste si vybavovali nový občiansky preukaz s čipom, ak už vlastníte digitálny podpis.
Úrad vlády ponechal funkčné aj staré dátové schránky, ktoré používa 38-tisíc ľudí dobrovoľne. Prihlásiť sa dá do nich len menom a heslom, bez potreby overovania totožnosti e-občianskym.
Úrad vlády chcel pôvodne dobrovoľné schránky vypnúť tento týždeň, no nakoniec si to tesne pred Vianocami na žiadosť ministerstva spravodlivosti rozmyslel.
Ministerstvo sa totiž obávalo, že pre nízky počet e-občianskych sa do nových schránok dostane len pár ľudí, a tak nebude možné robiť cez web zmeny v obchodnom registri. Za mesiac sa vydalo asi štyritisíc e-občianskych.
Poriadne nie je vyriešené ani to, ako budú elektronicky komunikovať so štátom firmy, ktorých štatutári sú cudzinci. Tí totiž nemajú slovenský občiansky, a tak sa do nových e-schránok neprihlásia.