BRATISLAVA. Vytvoriť dcérske firmy a vložiť do nich vozne či všetku prekládku. Potom nechať vstúpiť do dcérskych firiem súkromníka.
Také sú plány vlády na ozdravenie štátneho nákladného železničného prepravcu, zadlžené Cargo.
Štát dúfa, že takto zarobí milióny eur. Najviac, asi 200 miliónov očakáva za to, že pustí súkromníka do biznisu s vozňami.
Jeho hodnota sa prepadla
Tieto plány kritizuje SaS. Tvrdí, že štát predá hlavný biznis Carga aj prácu pre tisíce železničiarov. Tých dnes Cargo zamestnáva vyše 6-tisíc.
SaS dodáva, že premiér Robert Fico sa rozhodol kandidovať za prezidenta, aby za to nemusel niesť zodpovednosť.
Kandidatúru by mal preto stiahnuť, odkázal mu podpredseda liberálov Ľubomír Galko. Cargo sa podľa neho má predať celé a transparentne.
Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky Ivety Radičovej hovorí, že v roku 2006 sa vtedajšia vláda dohodla s kupcom Carga na cene 520 miliónov eur.
Teraz je jeho hodnota mínusová. Cargo dnes dlhuje niekoľko sto miliónov eur. Okrem iného aj štátu, ktorý doň nalial peniaze v čase krízy.
Dostanú sa k údajom
O vytvorení dcérskych firiem, do ktorých vstúpi investor, rozhodla vláda vlani v júli. Dve z nich, teda spoločnosť pre manažment parku nákladných vozňov a spoločnosť pre realizáciu prekládky, sú už založené.
Podľa SaS mali byť odvčera sprístupnené citlivé údaje o Cargu firmám, ktoré o vstup do dcérskych spoločností prejavili záujem.
Ministerstvo dopravy vraví, že po reštrukturalizácii sa Cargo sústredí na svoju hlavnú oblasť, teda prepravu tovaru po železnici. Zároveň získa kvalifikovaných partnerov zo súkromnej sféry, reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Nákladná železničná preprava podľa ministerstva zostane v rukách štátu, ktorý aj naďalej bude mať možnosť rozhodovať o budúcnosti spoločnosti.