Nové pravidlá na nákupy cez internet musí schváliť parlament, potom začnú platiť od júna.
BRATISLAVA. Keď dnes nakupujete cez web, minimálne pravidlá vrátenia tovaru či platenia rieši zákon spred dvanástich rokov.
Vznikol ešte v čase, keď ľudia obľubovali nákupy z domova cez katalógy ako Quelle či Neckermann.
Zákon sa odvtedy päťkrát novelizoval. Nové pravidlá na nákupy cez internet musí schváliť parlament, potom začnú platiť od júna.Teraz prišiel minister hospodárstva Tomáš Malatinský s novou normou.
Určuje, čo nám má eshop hovoriť, keď si vyberáme tovar, ako má vyzerať objednávka na webe, ale aj pravidlá na vracanie tovaru. Parlament o nej začne rokovať tento mesiac, platiť má od júna.
1.Viac času na vrátenie
Keď si dnes kúpite cez web mobil alebo foťák, môžete tovar bez dôvodu vrátiť do siedmich pracovných dní. Môže byť aj rozbalený a použitý, no nesmie byť poškodený či opotrebovaný.
Nový zákon túto lehotu predĺži na štrnásť kalendárnych dní. Obchodník bude povinný upozorniť vás, od akého dňa sa táto lehota ráta.
Obchod bude musieť vrátiť zaplatené poštovné len za najlacnejší variant dopravy, akú ponúka. Keď si teda necháte tovar doručiť kuriérom za 15 eur, no obchod ponúka aj lacnejšie doručenie poštou za tri eurá, pri vrátení tovaru vráti za prepravu tri eurá, ktoré by ste zaplatili za lacnejšiu možnosť dopravy.
Iné pravidlá budú platiť, keď vám pošlú tovar, ktorý nezodpovedá tomu, čo ste si objednali. Vtedy vám e-shop musí preplatiť pôvodné poštovné aj náklady na poslanie tovaru naspäť do obchodu.
2.Nová ikona pri objednávke
Nákup cez web sa zvyčajne končí stlačením ikony „odoslať objednávku“ či „záväzne objednávam“. Nový zákon eshopom nadiktuje, aby tlačidlo malo nápis „objednávka s povinnosťou platby“.
Obchodník môže ikonu nazvať aj inak, no z jeho upozornenia musí byť zákazníkovi jasné, že odoslaním elektronického formulára sa zaväzuje za tovar platiť.
„Tento oznam musí byť uvedený priamo na tomto tlačidle alebo funkcii,“ píše sa v zákone.
3.Dobierku nemôžu penalizovať
Internetový obchod nemôže penalizovať extra poplatkami zákazníka len preto, že si vyberie platbu na dobierku. Jej vybavenie je síce pre podnikateľa nákladnejšie ako spracovanie bankového prevodu, no od zákazníka si môže za dobierku vypýtať najviac toľko, koľko zaplatí poštovému doručovateľovi.
„Bude to znamenať, že doručenie poštou na dobierku bude stáť u každého predávajúceho rovnako. Teda toľko, koľko účtuje poštový podnik predávajúcemu,“ vraví hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič.
Zákon úplne zakazuje vyberať poplatky za platbu kartou, cez ebankovníctvo alebo službami ako PayPal.
4.Predajca nesmie vyberať za vás
Nakupujete na webe elektroniku alebo oblečenie, no v košíku si nájdete aj drobný príspevok na charitu či dobitie kreditu na budúci nákup. Alebo si skúšate objednať predplatné webovej služby na sedem dní, no prehliadnete, že jej vyskúšaním súhlasíte, aby sa vám predplatné pravidelne predlžovalo.
Súhlas zákazníka s takouto platbou je nevyhnutnosťou už dnes, no často pri nákupoch prehliadame, že náš súhlas je v objednávke predvolený. Zákon podnikateľom zakáže, aby za nás vypĺňali objednanie tovaru alebo služby, za ktoré máme platiť.
„Nie je možné používať tlačidlo voľby, kde je predvolená možnosť súhlasu spotrebiteľa a spotrebiteľ musí zakliknúť druhú možnosť. Keď spotrebiteľ niečo nekoná, nemôže mu vzniknúť záväzok,“ vraví Jurikovič.
Nový zákon rieši aj finty zásielkových obchodov, ktoré predávajú napríklad zberateľské modely áut či mincí. Zákazníkom ponúknu možnosť objednať si za zvýhodnenú cenu prvý kus.
Na návratku malým písmom napíšu, že keď im tento tovar nevrátite, súhlasíte so zaslaním celej série autíčok, ktorú však už dostanete za plnú cenu.
„Spotrebiteľ nemusí platiť za niečo, čo si neobjednal. Nečinnosť spotrebiteľa po doručení nevyžiadaného plnenia nie je možné považovať za jeho súhlas s dodaním tovaru v budúcnosti,“ upozorňuje Jurikovič.
5.Upozornenie na podmienky
Pri spore so zákazníkom bude musieť obchodník dokázať, že mal skutočne možnosť prečítať si obchodné podmienky e-shopu a neprehliadol ich v spleti rôznych políčok, ktoré pri objednávke automaticky odškrtával.
„Predávajúci musí vedieť preukázať, že spotrebiteľovi umožnil oboznámiť sa s informáciami jednoduchým spôsobom a spotrebiteľ mal reálnu možnosť v prípade záujmu informácie získať,“ vraví Jurikovič.
Upozorneniu na obchodné podmienky bude musieť porozumieť priemerný spotrebiteľ, nebude preto podľa ministerstva stačiť drobný odkaz na obchodné podmienky.
Web s podmienkami má byť možné prepnúť do režimu pre slabozrakých, aby si mohli text lepšie prečítať.
6.Formulár na vrátenie tovaru
Na odstúpenie od zmluvy v štrnásťdennej lehote poslúži formulár, jeho vzor bude súčasťou zákona. Úradníci ho napísali laickým a zrozumiteľným jazykom.
Obchodníci nebudú musieť tento papier pridávať ku každej objednávke, postačí, keď ho dajú na svoj web. Odtiaľ si ho budú musieť zákazníci stiahnuť, ale aj elektronicky vyplniť.
V takom prípade musia zákazníkom poskytnúť ihneď po prijatí takéto e-formulára potvrdenie o jeho prijatí „na trvanlivom nosiči“ informácií.
„Najčastejším spôsobom bude poslanie e-mailu s potvrdením alebo vygenerovanie potvrdenia priamo na webovej stránke predávajúceho, ktoré si môže spotrebiteľ uložiť do svojho počítača,“ vysvetľuje Jurikovič.