SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Bývalý manažér letiska o privatizácii: Penta na mňa tlačila

Denník SME získal uznesenie o zastavení stíhania v kauze Gorila. Prináša nové výpovede.

Ivan Mikloš, Mikuláš Dzurinda a Pavol Prokopovič (zľava doprava).Ivan Mikloš, Mikuláš Dzurinda a Pavol Prokopovič (zľava doprava). (Zdroj: Archív TASR)

BRATISLAVA. Jednou z káuz, ktorú opisuje spis Gorila, je aj snaha Penty získať bratislavské a košické letisko.

Podľa údajného spisu SIS finančná skupina tlačila na vtedajšieho ministra dopravy Pavla Prokopoviča z SDKÚ.

„Haščák uvažuje o možnosti použiť na neho donucovanie prostriedky kladivo Dzurindu a Palacku,“ píše sa v Gorile o šéfovi Penty Jaroslavovi Haščákovi, premiérovi Mikulášovi Dzurindovi a pokladníkovi SDKÚ Gabrielovi Palackovi.

Polícia našla svedka, ktorý pri dvoch výsluchoch vydieranie Prokopoviča potvrdil.

Roztrasený minister

Polícia na základe infožiadosti sprístupnila denníku SME uznesenie o zastavení trestného stíhania, ktoré sumarizuje dvadsať mesiacov vyšetrovania.

Mená svedkov sú v dokumente vyčiernené, ich charakteristiku a výpovede však vidno.

„Môžem potvrdiť niektoré skutočnosti uverejnené v Gorile,“ povedal už v roku 2012 bývalý manažér bratislavského letiska. Spomenul tú časť, podľa ktorej Dzurinda tlačil na Prokopoviča, aby letiská získala Penta.

Prokopovič sa mu vraj zdôveril na stretnutí v kaviarni na Žilinskej ulici v Bratislave, ktorá je blízko Úradu vlády i ministerstva dopravy. Prokopovič v budove dodnes vlastní byt.

„Dobre si pamätám, že prišiel priamo z Úradu vlády. Obaja menovaní sa mu mali vyhrážať, že keď nezariadi víťazstvo konzorcia TwoOne, tak to, že ho odvolajú, bude to najmenšie zlo, ktoré sa mu stane,“ vyrozprával na ďalšom výsluchu začiatkom minulého roka.

Na stretnutí mal byť Prokopovič „úplne zelený a roztrasený“.

sm-0113-003f-kaviarengk.rw_s900_res.jpg

V tejto kaviarni pri Úrade vlády vraj Prokopovič hovoril o vydieraní.
V budove dodnes vlastní byt. Foto: SME - Gabriel Kuchta

Iné dôkazy o vydieraní nenašli

Ministrovi sa vraj vyhrážali členovia vlády, ktorí sú dnes poslancami. Pravdepodobne ide o Dzurindu a Ivana Mikloša. Obaja vydieranie popreli. „V tom čase som nikoho z Penty nepoznal,“ vravel policajtom Dzurinda.

Pred údajným vydieraním vraj Prokopovič uprednostňoval, aby letiská kúpila J&T so španielskou firmou Abertis.

„Vysvetľoval to tým, že taký silný hráč bude silnou konkurenciou pre viedenské letisko,“ spomínal bývalý manažér letiska. Po stretnutí, kde mali na Prokopoviča tlačiť, vraj už vychvaľoval ponuku Penty.

Polícia nenašla žiadne dôkazy ani ďalších svedkov, čo by výpoveď manažéra potvrdzovali. Konfrontovala ho teda s Prokopovičom, ktorý vydieranie popiera.

Zle si to vysvetlil

Svedok síce potvrdil, že mu Prokopovič priznal, že ho vydierali, no keď policajtka trvala na tom, aby stretnutie opísal tak podrobne ako predtým, začal uhýbať.

„Môj vtedajší pocit bol taký, že je na neho vyvíjajú nátlak. Bol nervózny, ale mohlo to prameniť z rôznych príčin.“

Prokopovič podozrenia poprel. „Mohol som povedať, že si nemôžem dovoliť prešľap, aby som nedal dôvod na moju výmenu, pretože všetci moji predchodcovia na ministerstve skončili predčasne.“

Vyšetrovateľka zaznačila, že manažér odpovedal vyhýbavo, opätovne neopísal, ako sa mali členovia vlády Prokopovičovi vyhrážať, a opakoval, že si asi veci zle vysvetlil.

„Bez ohľadu na to, či nejaký nátlak bol alebo nebol, dôležité je to, čo tvrdí pán minister, že keď na neho vyvíjaný nátlak nebol, tak nebol,“ uzavrel svedok.

Penta: Anonymné klebety

Svedok v úvode tvrdil, že Penta tlačila aj naňho.

„Zástupcovia Penty na ňom nielen uplatňovali, ale aj realizovali rôzne vyhrážky, a to aj po skončení privatizácie, keď mu zasahovali do jeho ďalšieho pracovného a podnikateľského uplatnenia,“ zapísala vyšetrovateľka.

O tlaku Penty na seba vyrozprával aj pri ďalších dvoch vyšetrovaniach, ktoré zatiaľ polícia neuzatvorila.

Penta všetky podozrenia odmieta. „Takéto výpovede považujeme za anonymné klebety, ktorých dôveryhodnosť je pre nás nulová, a preto nevidíme dôvod ich komentovať,“ povedal jej hovorca Martin Danko.

„Počas celej privatizácie sme postupovali v súlade so zákonmi a pravidlami tendra.“

S Prokopovičom, ktorý dnes podniká, sa denníku SME nepodarilo týždeň spojiť. Keďže vydieranie poprel a polícia nenašla iné dôkazy, čo by nátlak na neho potvrdzovali, vyšetrovanie vydierania pri privatizácii štátnych letísk zastavila.

Kto je tajomný svedok? Asi bývalý šéf letiska

Milan Kajan nechce svoju výpoveď na polícii komentovať.

BRATISLAVA. Vydieranie bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča polícii potvrdil pravdepodobne Milan Kajan.

Ide o bývalého šéfa bratislavského letiska, ktorý do predstavenstva štátnej firmy zasadol v apríli 2005. Táto informácia sedí s údajmi v policajnom uznesení.

Policajný dokument spomína, že svedok okrem manažmentu sedel aj v privatizačnej komisii. Okrem Kajana to platí aj pre Branislava Kvasnicu. Ten SME povedal, že vypovedal, no s Prokopovičom konfrontovaný nebol.

Kandidát

Milan Kajan, bývalý riaditeľ bratislavského letiskaKajan o svojej výpovedi nechcel hovoriť. V župných voľbách kandidoval v Modre za poslanca bratislavskej župy za Novu.

„Ocitol som sa v nemilosti finančných a politických skupín, ktoré mi potom dali najavo svoju nespokojnosť s tým, že som im neumožnil vykrádať štátny podnik a znemožňovali mi pracovné uplatnenie na Slovensku,“ písal o sebe v predvolebnom inzeráte.

Podobná formulácia je aj vo výpovedi o Prokopovičom vydieraní.

Je nepravdepodobné, že by vydieranie potvrdili zvyšní dvaja bývalí manažéri letiska, ktorí nesedeli v privatizačnej komisii. Ľuboš Ševčík dnes pracuje pre Pentu ako šéf Privatbanky.

Robert Nemec, v čase privatizácie výkonný a obchodný riaditeľ bratislavského letiska, SME povedal, že nikdy nebol vo veci predvolaný ani vypočutý.

Odborník

Nemec sa podľa denníka Plus jeden deň spomína aj v Gorile ako Bobo. „Jirko (Malchárek) sa pýtal Zola (Vargu), či pôjde v piatok na Bobovu oslavu,“ píše sa v spise.

Nemec v minulosti pracoval pre viedenské aj bratislavské letisko. Neskôr sa na návrh ministra hospodárstva Malchárka stal šéfom Správy štátnych hmotných rezerv, momentálne opäť pracuje pre štát ako výrobný riaditeľ Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.

Zároveň sedí v mnohých dozorných radách štátnych firiem vrátane bratislavského letiska. „Jeho odborné skúsenosti sú prínosom,“ vysvetlil hovorca ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) Martin Kóňa.

Počiatek sa podľa Kóňu s Nemcom osobne nepozná. „Pokiaľ viem, nikdy sa osobne nestretli.“

Uznesenie o zastavení vyšetrovania (vydieranie pri predaji BTS)

Mená by polícia mala ukázať

BRATISLAVA. Uznesenie o zastavení vyšetrovania vydierania pri privatizácii bratislavského letiska má pätnásť strán, no polícia v ňom vyčiernila takmer všetky mená. Niekde sú vymazané aj opisy, ktoré by osobu určili.

Zástupca šéfa Národnej kriminálnej agentúry Csaba Plutzer to vysvetľuje ochranou osobných údajov. Ich utajovanie zákon o slobodnom prístupe k informáciám umožňuje.

Advokát Tomáš Kamenec si však myslí, že mená politikov a vysokých štátnych úradníkov nemajú byť prečo vyčiernené.

Európsky súd pre ľudské práva navyše rozhodol, že aj manažéri štátnych podnikov musia zniesť záujem verejnosti o svoje súkromie. Je preto otázne, či polícia mohla v sprístupnenom dokumente vyčierniť aj ich mená.

Denník SME sa proti utajeniu mien odvolá, o ich odtajnení bude rozhodovať minister vnútra Robert Kaliňák (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 9. 2022)
USD 0.971
AUD 1.498
CZK 24.687
JPY 140.460
CAD 1.329
GBP 0.895
HUF 421.930
PLN 4.857
CHF 0.954
SEK 10.958

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 765
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 847
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 818
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 992
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 751
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 731
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 027
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 486

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 978
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 347
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 8 893
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 568
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 650
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 703
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 560
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 400
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad na skládky. Modrá stará patriaca štátu, červená nová, patriaca spoločnosti ESI. Kvapka vody je na mieste čistiarne odpadových vôd.

Správkyňa konkurznej podstaty priradila skládku odpadu mestu.


5 h
Ilustračná fotografia.

Miera inflácie sa zrýchlila z 9,1 na 10 percent.


TASR 35m

Majú šesť požiadaviek, od vlády čakajú odpovede.


SITA 48m
O držiteľoch Ceny mesta Humenné rozhodli poslanci v tajnej voľbe.

Hlavní kontrolóri nie sú nezávislí, špekulantom nahrávajú aj legislatívne diery.


a 1 ďalší 53m

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 978
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 347
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 8 893
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 568
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 650
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 703
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 560
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 400
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu