Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu povedali, že príchod ďalšej automobilky na Slovensko je možný.
„Rokuje sa s viacerými. Mali sme stretnutie aj minulý mesiac a budeme pokračovať v takýchto rozhovoroch,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček.
Kto by mal postaviť na Slovensku štvrtú automobilku, nepovedal. Spresnil len, že záujem môže byť z Ázie.
Tesla sa bola pýtať
Podľa doterajších informácií sa skôr na európsky trh chystá americký výrobca elektroáut Tesla Motors.
Neoficiálne zdroje hovoria, že na Slovensku mali zástupcovia Tesly zatiaľ nie príliš konkrétne stretnutie s našimi predstaviteľmi pre svoje budúce výrobné plány.
Holeček tvrdí, že ich zväzu sa nikto z Tesla Motors neozval. Z firmy reakcia na otázky nedorazila. Rokovania s výrobcom elektroáut naopak potvrdili v susednom Česku, s ktorým teraz možno o závod súperíme.
Neoficiálne sú záujemcovia o novú automobilku dvaja. Zo zoznamu z Ázie možno zatiaľ vyškrtnúť menšiu automobilku Qoros, ktorá u nás nedávno otvorila svoj prvý showroom na svete.
Kto v Ázii sa na nás pozerá, nespresnilo ani ministerstvo hospodárstva. „Títo investori si ešte definitívne nevybrali krajinu,“ povedal hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič s tým, že by radi privítali investora na východe Slovenska. Záujem vraj prejavujú nielen výrobcovia áut, ale aj autokomponentov. Jeden takýto by mohol byť údajne z Kórey.
V minulosti sa spomínali aj úvahy BMW prísť k nám vyrábať autá. Tie už sú pasé.
Kozmeticky menej áut?
Zväz automobilového priemyslu by ďalšieho autoproducenta privítal.
Len tak môže výroba áut u nás významnejšie rásť. Svojou minuloročnou produkciou tesne pod miliónom kusov, ktoré vzišli z pásov bratislavského Volkswagenu, žilinskej Kie a trnavského Peugeotu, sa automobilky dostali takmer na hranu svojich kapacít, vyplýva z Holečkových slov.
Na budúci rok budú vyrábať o čosi menej než v roku 2013, ale viac než v roku 2012, keď vyrobili zhruba 930tisíc áut. O nižšie čísla sa majú postarať nábehy na zmeny v modeloch, ktoré automobilky na tento rok pripravili. „V prvom štvrťroku 2014 plánujeme zaradiť produktovo vylepšenú verziu športovoúžitkového modelu Kia Sportage,“ povedal hovorca Kie Jozef Bačé. Kia aj Peugeot napriek tomu plánujú vyrobiť toľko áut ako minulý rok. Volkswagen o plánoch mlčí.
Analytici sa koncentrácie automobilového priemyslu u nás príliš neobávajú. Uznávajú, že ide o odvetvie, ktoré je veľmi citlivé na výkyvy a rýchlo pociťuje znížený dopyt pri zmenách.
Dôležité je však aj to, ako je ktorá konkrétna automobilka konkurencieschopná, vyplýva zo slov analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka. V praxi môže širšie portfólio pomôcť výrobe v zlých časoch, keď raz môže klesnúť dopyt po lacných autách, inokedy po inom type výroby.
„Automobilový priemysel je síce cyklický, ale najmä z krátkodobého pohľadu. Z dlhodobého pohľadu je dopyt po automobiloch vcelku stabilný,“ myslí si zasa analytik Privatbanky Richard Tóth. Podľa jeho slov, ak by sa dopyt v Európe utlmil, máme relatívne nižšie výrobné náklady, takže dopyt, ktorý by zostal, by sa zrejme uspokojoval výrobou z tunajších pásov.
„Navyše, export automobilov je pomerne geograficky rozvrstvený aj do krajín mimo eurozóny a mimo Európy,“ dodal Tóth.