Ministerstvo financií chce, aby mali klienti od bánk viac informácií o poplatkoch. Banky upozorňujú, že im to zvýši náklady.
Agentúrny text sme nahradili článkom denníka SME
BRATISLAVA. Klienti by od leta mali dostávať viac informácií o tom, koľko a za aké služby bankám platia. Ak sú s bankou nespokojní, za jej výmenu za inú nemajú platiť.
Myslí si to ministerstvo financií a tieto návrhy zapracovalo do novely zákona o platobných službách.
V piatok ju dalo na pripomienkovanie. Asociácia bánk aj Národná banka Slovenska sa k nej vyjadria v pripomienkovom konaní.
Centrálna banka však upozornila na prieskum spokojnosti klientov s bankami u nás a v Česku. Z neho vyplýva, že najvýznamnejším dôvodom nespokojnosti klientov je v oboch štátoch vysoká cena produktov a služieb.
1.Bezplatné zrušenie účtu
Zrušenie účtu
- Zrušenie účtu do roka od jeho zriadenia: od 0 do 7 eur
- Zrušenie účtu vedeného dlhšie ako jeden rok: 0 eur
- Zrušenie trvalého príkazu a súhlasu s inkasom: v pobočke banky od 1 do 2,40 eura, elektronicky do 0,50 eura
Zdroj: FinančnáHitparáda
Ministerstvo financií chce uľahčiť ľuďom zmenu banky.
Keď bude chcieť klient zrušiť účet v banke A a otvoriť si účet v banke B, požiada banku B o presun účtu.
V žiadosti uvedie aj termíny, ako mu má nastaviť platobné príkazy či inkasá.
Nemusí ísť do banky A, aby zrušil účet, alebo priniesť úradne overený podpis so žiadosťou do banky B.
Zvyšok je na komunikácii medzi bankami, na urobenie zmien budú mať dva týždne. Podstatné je, aby stihli zrušiť staré prevodné príkazy a vytvoriť nové k termínu, ktorý si v žiadosti klient určil.
Ak klient nestihne pre presun účtu uhradiť pravidelnú platbu, napríklad odvody, sankciu budú znášať banky. Ministerstvo financií navrhuje, aby takýto systém začal platiť od októbra.
Banka A si za zrušenie účtu, trvalých príkazov či inkás nevypýta od klienta žiadny poplatok. Dnes banky nemôžu spoplatňovať len zrušenie takého účtu, ktorý bol otvorený dlhšie ako jeden rok.
Takmer všetky banky si však dnes pýtajú poplatok za zrušenie trvalých príkazov či inkás, platobnej karty, a to aj od klientov, ktorí majú účet otvorený dlhšie ako rok.
2.Výpisy o poplatkoch
Banky majú klientom posielať okrem výpisov z účtu aj výpisy o poplatkoch, ktoré im naúčtovali. Môžu ich zasielať raz ročne alebo každý mesiac, poštou či elektronicky, no nemajú za ne nič účtovať.
Ak sa naplnia plány ministerstva, mesačný výpis by klient mohol prvýkrát dostať v auguste za mesiac júl. Banka v ňom uvedie nielen poplatky, ktoré klient uhradil za júl, ale aj ich celkovú výšku od začiatku roka.
V júlovom výpise tak bude mať detailný prehľad poplatkov, ktoré uhradil nielen v tom mesiaci, ale aj celkovú sumu zaplatených poplatkov od januára.
Viaceré banky argumentujú tým, že aj vo výpisoch z účtu klientov informujú o zaplatených poplatkoch a nové výpisy pre nich znamenajú ďalšie náklady. Dá sa preto predpokladať, že ak takáto povinnosť pre nich prejde, budú zasielať najskôr ročné výpisy a o mesačný bude musieť klient aktívne požiadať.
3.Informácia o zmene poplatkov
Banky majú zverejňovať na webe a v pobočkách poplatky v rovnakej štruktúre. V akej, povie štát. Majú zverejniť aj prehľad troch posledných zmien cenníka.
„V tom, ako často menia banky poplatky, nie je systém. Klient tak získa o zmenách lepší prehľad,“ tvrdí analytik bankových produktov Maroš Ovčarik.
Prehľad poplatkov bánk zverejňuje aj Národná banka. Vlani si ho pozrelo 3700 ľudí.